Tart Telur Kesukaanku

Author : Cik Rose Cute | 8:09 AM | 43Total Comments |
 
Bahan Pastri:


400 g tepung gandum
50 g tepung kastard
250 g mentega
50 g gula aising
1 biji telur
1 sudu teh esen vanilla
** Tepung gandum dan tepung kastard di ayak.

Bahan inti
4 biji telur
130 g gula pasir
260 mls air panas
2 sudu makan susu sejat atau evaporated milk
1/2 sudu teh esen vanilla
** kacau Gula pasir dan air panas hingga gula nya larut dan kemudian di sejukkan air gula nya.


Cara buat pastri
Putar mentega, esen vanilla dan gula aising hingga sebati.
Masukan telur, putar lagi sehingga gebu. Madukkan campuran tepung yang sudah di ayak. Adun sehingga menjadi pastri yang lembut.

Rehatkan pastri selama 10 - 15 minit.
Saya terus tekan adunan ke dalam acuan tart dan cucuk lubang2 pada dasar pastri dgn garpu.

Bakar di oven 180 deg cel selama 5 a 10 minit.

Cara membuat inti
Kacau air gula dengan telur sehingga rata. Tapis.
Tuang ke dalam pastri yang telah di bakar.

Bakar lagi di ketuhar 200 deg cel selama 10 - 15 minit.



Makan Waktu panas memang sedap!!!!
~~~~ Selamat mencuba ~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Nak Tempah edit blog Comel Dan kemas dengan harga murah Tekan Sini Tau..ツ

43 comments:

  1. wahh sedapnyaa...
    bilalah ai nk pandai masak ni..huhu

    ReplyDelete
  2. sangat lama dh x makan tart telur tau..:)

    ReplyDelete
  3. Beberapa hari ni asyik nmpk kwn2 buat tart telor je, mcm nak kena buat jugak ni....hemm...sedap ek?

    ReplyDelete
  4. sedapnya..nak sikit boleh?hihi...nk yg panas2.
    Urm..nk buat sendiri x rajin, dapur berkecah lebih, mkn bape ketul je..hihi :p

    ReplyDelete
  5. Macam sedap je..boleh tempah ke cik rose..hehhehe

    ReplyDelete
  6. cik rose...lama dah saya tak buat tart ni...sejak sibuk sangat jaga anak orang ni...dah lupa skill nak buat tart...puasa ni kot kalau rajin he he he

    ReplyDelete
  7. wahhh berkongsi resepi nampaknya kakak kita ni yer hehehe

    ReplyDelete
  8. yui msh gagal bila buat kulit la kak....

    ReplyDelete
  9. sgt suka tart telur nih,tp takpandai nak membuatnya..

    ReplyDelete
  10. wow wieeeeeeeeeeeeee sedap niee
    akk pun suke
    rajin rose buat ! .. ;))

    ReplyDelete
  11. mmg sedap ni cik rose..saya dari kecik sampai besor suka tat telor..

    ReplyDelete
  12. dah klik2 iklan cik rose...

    takyah publish yer komen yg ni..

    ReplyDelete
  13. kegemaran Mr H juga tapi akak malas nak buat le...

    ReplyDelete
  14. ita pun suka tart telor..
    tapi nak buat tak pernah menjadi..
    paling suka kalau taruk dalam peti ais...
    sedap....

    ReplyDelete
  15. tq kongsi resepi, but KA minta tart nenas hehe

    ReplyDelete
  16. dap dapnyeeee kak rose....
    hurm, deqla nk tnye boleh? camne erk buat menu tab kat tepi tu?? yg home, contest, tutoroal dll tu...ada tutorial takk ?

    ReplyDelete
  17. nnt sha p kl akak buatkan ini untuk sha ya..hehe

    ReplyDelete
  18. wah tart telur kesukaan saya juga.. sangat2 suka makan tart ni.. dah boleh try buat sendiri dah ni

    ReplyDelete
  19. nk try buat sendiri lh..selalu beli je

    ReplyDelete
  20. aduh sedapnyer kak... tp nk bt sndiri mmg tak betah...

    ReplyDelete
  21. Yummy.. ni kalau ibu Yusuf berjiran dgn cik ros dah dtg ketuk pintu ni. Hihi..

    ReplyDelete
  22. Saya suka makan bila dah sejuk. Selalu masukkan dalam fridge dulu lepas buat. bila makan tu, walla! :P

    ReplyDelete
  23. Suka mkn tart telur,tp x pernah buat sendiri.

    ReplyDelete
  24. Cik Rose buat le kuih ni masa Raya nanti, pasti saya akan singgah rumah!!!

    ReplyDelete
  25. byk jugak cikadaknye ye nak buat tat telur ni. ;)

    ReplyDelete
  26. saya ske tat keju...dapp gakk :)

    ReplyDelete
  27. kak, kalu sedekah kt sy time pose nnt byk pahala yg akk dpt hehehehe

    ReplyDelete
  28. wah..terer gak CR buat tart yer...

    ReplyDelete
  29. dni suka jugak! 10biji pun leh abis hehe :D

    ReplyDelete
  30. wah..sedapnya..!
    rajin cik rose buat tart..!
    mesti dah pakar buat tart telurkan.. :)

    ReplyDelete
  31. waduhh..peberet gak nieh..tp belum nk buatlagi...xde tmpt bako... :)

    ReplyDelete
  32. sedapnye.. feberet ayu gak ni. kak, acuan tart tu biasanya brp ye satu tu?

    ReplyDelete
  33. wah sedapnya tart telor..pandainya buat..nak sikit..he..he

    ReplyDelete
  34. Sedaptu! Pandai lah cik rose buat:-)

    ReplyDelete
  35. tart telur sedapnyer....kak rose ni dh la pandai edit blog pastu pandai pulak masak hihi...nanak sikt bley tak tart telur tu hikhik

    ReplyDelete
  36. suka mamam tart...sheeedapppp!heheh
    thanks for sharing!

    ReplyDelete
  37. samalah kita... sy pun sgt kuh ni.. adehhh

    ReplyDelete

●▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬●
• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
terima kasih kerana korang Ikhlas Memberi Komen...Lambat Atau Cepat...Cik Rose Akan terjah blog Korang...
Semoga kita sama - sama ikhlas berkawan di alam maya Bersama mahabbah cintaNYA
●▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬●
"⎝⓿⏝⓿⎠JAZAKUMULLAH"⎝⓿⏝⓿⎠