Baiknya Pakcik Pengutip Kotak Nie...

Author : Cik Rose Cute | 4:29 PM | 27Total Comments |
Terkedu dan terkejut jugak aku baca pasal pakcik nie...Dalam dunia sekarang ada lagi insan yang baik seperti pakcik nie...Cuba korang bayangkan kalau budak melepak jumpa duit yg banyak tue...Alamak mugkin lesap cam tue jer betul tak?  Pakcik nie seorang pemandu lori perabut yang melakukan kerja sambilan mengutip kotak menemui wang sebanyak RM 133,300. Perghhhh banyak gila! Siapalah yang buang duit tepi jalan tue huhuhu....Kalau taknak hantar kat umah Cik rose...hihihi
kotakduit 1 Pengutip Kotak Terbuang Jumpa Rm133,300 di Tepi Jalan?
Lelaki itu dikenali sebagai Bahar Rauf akhirnya menyerahkan wang tersebut kepada balai polis untuk diserahkan kepada pemiliknya. Patut contoh sikap Bahar Rauf yang tak kejarkan wang semata-mata. Menurut Bahar;
“Selepas tamat waktu kerja saya akan mengelilingi pusat bandar mencari kotak terbuang untuk dijual. “Ketika melakukan rondaan, saya melihat satu kotak yang dibuang ditepi jalan dan terus mengambilnya untuk dibawa pulang ke rumah,
Sebaik tiba di rumah di Batu 5, Jalan Apas, dia menurunkan semua kotak berkenan untuk dilipat dan disusun. Bagaimanapun, dia berasa aneh apabila satu daripada kotak dikutip agak berat berbanding kotak lain. Katanya apabila membuka kotak berkenaan, dia menemui tiga bungkusan besar dan hampir pitam apabila mendapati semua bungkusan mengandungi wang tunai.
Bahar berkata, dia sudah melakukan kerja sampingan itu sejak lima tahun lalu dan pertama kali melihat wang tunai sebanyak itu di depan mata. “Saya tidak berani mengira jumlah wang itu kerana bimbang dituduh mencuri atau terbabit dengan sebarang jenayah. ” Memang semalam saya tidak dapat tidur kerana memikirkan wang yang ditemui dan akhirnya membuat keputusan menyerahkan semua wang itu kepada polis,” kata bapa kepada 12 anak itu. Bahar tidak terlintas untuk mengambil wang berkenan kerana ia bukan miliknya. “Wang ini bukan hak saya selain simpati dengan pemiliknya, saya menyerahkan kepada polis. “Mungkin pemilik mahu mengunakan wang ini untuk tujuan lebih penting,” katanya. – HM


P/s: Aku rasa kalau orang lain mesti buat senyum jek kan tapi owner wang tu mesti tak lena tidur kalau hilang duit sebanyak Rm133,000. Korang rasa macam mana? Betul tak?


Nak Tempah edit blog Comel Dan kemas dengan harga murah Tekan Sini Tau..ツ

27 comments:

  1. Ya Allah..nsb bek jumpa org mcm pakcik nei.baik sungguh hati pakcik tu..:)

    ReplyDelete
  2. baik sungguh pakcik ni.mmg jujur dan tidak ada sikap amik kesempatan.. contoh yg sgt bagus.. yelah buat ape amik kalau dah itu bukan hak kita kan.

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah wujud lagi insan sebaik pakcik ni...kalu dpt kat sha mesti mandi tak basah tidur tak lena...maklumlah bukan hak kite kan

    ReplyDelete
  4. pakcik....lain kali kita bgi dua je duti tu..nak byr PTPTn balik ne :D

    ReplyDelete
  5. jujur sungguh pakcik nih...terbaik lah!!

    ReplyDelete
  6. mulia sungguh pak cik ni...dia tahu itu bukan haknya..kalau jmpa yg jht sikit mmg xdapat dah duit ni ..

    ReplyDelete
  7. memg baik pakcik nih...bgus btul....

    ReplyDelete
  8. sangat2 baik hati pakcik ni.. contoh terbaik utk kita semua.. dia tak kejar wang ringgit ni.. betul sangat2 tindakan pakcik tu. mana tau rezeki pakcik tu lebih besar dari apa yang dia jumpa tu.. :)

    ReplyDelete
  9. Alhamdulillah...masih ada insan seperti pak cik ini

    ReplyDelete
  10. Bgos p.cik neh...klo owg len blom tntu pulangkn atau wat report

    ReplyDelete
  11. susah nk jmpe org jujur tapi dlm susah msih ada yg jujur.. mulia sungguh pekerti pak cik ni.. :)
    *tetiba plak teringat citer jutawan fakir.. :)

    ReplyDelete
  12. Camna blh letak duit byk2 lam kotak?Confius tang situ...:)

    ReplyDelete
  13. Alhamdulillah..baik betul pakcik ni..!

    mcm cerita jutawan fakir pula kan..
    ingt x citer tu..hihi

    ReplyDelete
  14. Wah baiknya pakcik tu..byk tu duit..siapa la tuannya..

    ReplyDelete
  15. mulianya hati dia...1 dlm sejuta

    ReplyDelete
  16. owh.. Jujur benar pakcik tu. Hoho.. Sdgkan duit Rm10 pun orang dah berani nak ragut2, ni jumpa duit sebanyak tu pulangkan kepada yang berhak.
    p/s: ada ura2 mengatakan bhw benda ni palsu cik rose. Ntahlah. Lol.

    ReplyDelete
  17. masih ada lgi org yg jujur dlm dunia nie. alhamdulillah..

    ReplyDelete
  18. baiknya hati pakcik ne..kalo sweety, harus senyum sepanjang tahun..hihi..

    ReplyDelete
  19. byknye amaun duit tu...huhuh...alhamdulillah...semoga pakcik tu dikurniakan pahala dan rezeki yg melimpah ruah dari allah lebih dari yg dia jumpa tu..

    tahniah pakcik!

    err..cma klu hilang rm10 pun punya susah hati..ni rm133 kot...huhuh

    ReplyDelete
  20. jujur pakcik nih..dia xnak anak2 dia makan hasil yg meragukan...elok contohi dia...baru berkat rezeki...

    ReplyDelete
  21. Alhamdulillah.. mmg patut contohi sikap pakcik ni...

    moga Allah balas segala kebaikannya.. Aminnn...

    ReplyDelete
  22. baik betul pakcik ni kan,,,
    klu org lain msti dh lesap..

    ReplyDelete
  23. mmg susah nk jumpa org mcm pkcik ni..kalo org lain agknye dah amek..apatah lg cuma kutip kotak je kejenya.. hurm.. mintak2 la empunya duit yg hilang tu dpt blk duitnya..kalo empunya duit tu dah dpt semula, sedekah la sikit kat pakcik tu sebagai mmbls budi kan..apa slhnya... :)

    p/s : setuju dgn azatie, kompius jugak ni duit sebyk tu diletakkan dlm kotak.. ataupun duit tu hasil rompakan? wallahualam..

    ReplyDelete
  24. wah..masih ada lagi insan spt pakcik ni..alhamdulillah.. kalau saya..tak tau buat @ tak cam pakciknie.. hehehe.. golap mata den..$$$$.. silap.. RM..RM..RM

    ReplyDelete
  25. terus teringat citer jutawan fakir. tapi baguslah pakcik ni... sgt jujur orangnya.

    ReplyDelete
  26. serious baik gilerr...bila baca berita ni...terkejut...tapi syukurrr laa pakcik ni baik orang nya...

    “Wang ini bukan hak saya selain simpati dengan pemiliknya, saya menyerahkan kepada polis. “Mungkin pemilik mahu mengunakan wang ini untuk tujuan lebih penting,” katanya.

    memang setailo gilerrr!!!!

    ReplyDelete
  27. tak semua org mcm pakcik ni.

    ReplyDelete

●▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬●
• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
terima kasih kerana korang Ikhlas Memberi Komen...Lambat Atau Cepat...Cik Rose Akan terjah blog Korang...
Semoga kita sama - sama ikhlas berkawan di alam maya Bersama mahabbah cintaNYA
●▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬●
"⎝⓿⏝⓿⎠JAZAKUMULLAH"⎝⓿⏝⓿⎠