Persiapan Bulan Ramadhan

Author : Cik Rose Cute | 12:44 PM | 26Total Comments |
Dalam beberapa hari lagi kita akan menyambut bulan Ramadhan....Apakah persediaan diri  Korang untuk menyambut Ramadhan....Kita sebagai umat Islam perlu mengetahui persediaan untuk bulan Ramadhan...

Adakah kita di antara golongan yang tertunggu-tunggu dengan kehadiran bulan ramadhan? Atau kehadiran bulan Ramadhan kali ini dianggap biasa. Objektif kedatangan bulan ramadhan adalah untuk mengajar umat Islam supaya lebih tekun melaksanakan ibadah kepada Allah. Dalam Bulan Ramadhan disediakan berbagai ibadah dan ganjaran pahala yang sangat istimewa kepada mereka yang berjaya mengamalkannya. Di antara ibadah yang disediakan ialah berpuasa selama sebulan, solat sunat tarawih, qiyamullail, Malam Lailatul Qadar dan sebagainya.
Rebutlah ruang dan peluang yang Allah berikan kepada kita semua untuk melaksanakan segala apa yang disediakan dalam Bulan Ramadhan ini. Jangan lepaskan peluang ini, kerana bagi sesiapa yang terlepas peluang ini akan mengalami kerugian yang amat besar dan belum tentu lagi kita dapat bersama pada Ramadhan akan datang.
Pada masa zaman Rasulullah dan para sahabat mereka sangat menanti dan merindui kedatangan Ramadhan. Rasulullah menyambut Bulan Ramadhan dengan mendoakan “Ya Allah Berkatilah kami di bulan Rejab dan Sya’ban, dan sampaikanlah kami ke bulan Ramadhan”. Apabila tiba sahaja Ramadhan mereka tidak melepaskan peluang ini. Mereka lakukan segala ibadah dengan penuh kegembiraan dan keseronokkan. Apabila akhir Ramadhan mereka menanggis kerana mereka takut mereka tidak dapat menyambut Ramadhan pada tahun akan datang.
Rasulullah saw telah menyampaikan khutbahnya pada akhir Bulan Syaaban. Alasan yang jelas mengapa ini dilakukan oleh Baginda ialah bahawa Baginda mahu menjelaskan ke dalam fikiran kita tentang kepentingan Ramadhan yang mendatang supaya kita sedar dan tidak akan membiarkan walaupun seketika berlalu tanpa memperolehi manfaat daripadanya. Selepas menyatakan keutamaan-keutamaan bulan ini, perhatian kita terfokus ke arah beberapa perkara yang penting. Pertama Lailatul Qadar iaitu satu malam yang sangat berharga. Baca Teks Khutbah Rasulullah Menjelang Ramadhan di sini.
Antara persiapan yang perlu ada kepada kita semua untuk menyambut Ramadhan supaya Ramadhan tidak terlepas begitu sahaja ialah seperti berikut :
  • Persiapan Rohani penting kepada kita semua, untuk melaksanakan segala ibadah yang ada dalam Bulan Ramadhan ini perlu mempunyai keikhlasan hati dan tidak mengeluh kesah kerana tidak dapat menikmati makanan pada siang hari dan tidak merunggut kelaparan ketika berpuasa.
  • Ilmu tentang ibadah-ibadah yang terdapat dalam Bulan Ramadhan kena dipelajari oleh kita semua, kefahaman tentang ibadah Bulan Ramadhan ini akan menyebabkan kita mudah melaksanakannya tanpa menghadapi masalah.
  • Fizikal penting dalam melaksanakan ibadah puasa, sebab orang sakit dalam bulan puasa tidak dapat melaksanakan ibadah puasa dan ia terlepas dari segala hikmah yang terdapat dalam bulan puasa. Badan sihat juga mudah untuk melaksanakan ibadah Solat Tarawih, mudah untuk membaca Al-Quran dan sebagainya.
  • Ekonomi juga penting dalam bulan puasa. Orang yang berkemampuan perbanyakkanlah sedekah kepada orang yang tidak berkemampuan. Kerana ganjaran pahalanya sangat besar. Memiliki ekonomi juga dapat membuatkan seseorang itu mudah ke masjid untuk melaksanakan ibadah Bulan Ramadhan.

    Pastikan segala apa yang kita lakukan walaupun pekerjaan harian kita sekalipun menjadi ibadah dan kita dikurniakan ganjaran yang sangat besar dan baik dari Allah kerana tidak melepaskan peluang ibadah dalam bulan yang penuh kemuliaan dan barakah ini.

    P/s: Semoga kita semua dapat manfaatkan diri kita dalam bulan ramadhan nanti...Insya Allah...


Nak Tempah edit blog Comel Dan kemas dengan harga murah Tekan Sini Tau..ツ

26 comments:

  1. sama samalah kita buat amal ibadat di bulan Ramadhan yg penuh barakah nih...insyaALLAH pahala yang dimiliki berlipat kali ganda...

    ReplyDelete
  2. bulan ramadhan bulan keberkatan...sama2 lah kita mengambil keberkatan dalam bulan ramadhan yg mulia ini

    ReplyDelete
  3. sangat menanti ramadhan..;-)..moga ramadhan kali ni membawa seribu rahmat buat kita..amin ;-)

    ReplyDelete
  4. Semoga Ramadhan kali ini sangat2 bermakna buat kita semua.Masa utk kita kumpul sebanyak2 pahala...insyaallah.:)

    ReplyDelete
  5. semoga ramadhan kali ini lebih bermakna..:D

    ReplyDelete
  6. hye..cik rose..sehat?
    sama2 lah kita mencari keredhaanNya...;)

    ReplyDelete
  7. moga pengisian ramadhan tahun ni lebih bermakna...

    ReplyDelete
  8. xsabar nak tunggu bln ramadhan..hehehe..

    ReplyDelete
  9. InshaAllah sama sama kita melakukannya. :)

    ReplyDelete
  10. insya Allah, moga kita diberkahi di bulan yang mulia ini nanti... :)

    ReplyDelete
  11. Tak sabar nak tunggu ramadhan tibe...

    ReplyDelete
  12. sangat tertunggu2 bulan ramadhan. sulan yg pernuh berkat

    ReplyDelete
  13. moga ramadhan kali ini memberikan lebih keberkatan buat kite semua..amin

    ReplyDelete
  14. semoga ramadhan kali ini lebih baik & lebih bermakna buat kita semua & semoga ibadah kita diterima oleh-Nya..insyaAllah

    ReplyDelete
  15. banyak kan kelebihan bulan ramadhan ni..

    ReplyDelete
  16. amin... pejam celip dh nk msk ramadhan kan..

    ReplyDelete
  17. harap ramadhan kali ni bagi 1001 makna buat kita semua ^_^

    ReplyDelete
  18. js pun plan nk qatam quran bln puasa ni...insyaallah berjaya...

    ReplyDelete
  19. sama2lah kita lgkapkan diir utk menyambut ramadhan..

    ReplyDelete
  20. selamat menyambut Ramadhan cik rose... :)

    ReplyDelete
  21. tahun ni bercadang nak baca quran dgn anak2 la. insyaAllah.

    ReplyDelete
  22. tq for sharing kak...
    tak sangka kan..beberpe hari je lagi nak masuk bulan ramadhan :)

    ReplyDelete
  23. Salam ramadhan cik rose.. :)

    moga ramadhan kali ini, kita sentiasa dalam lindunganNYA..Amin..!

    ReplyDelete

●▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬●
• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
terima kasih kerana korang Ikhlas Memberi Komen...Lambat Atau Cepat...Cik Rose Akan terjah blog Korang...
Semoga kita sama - sama ikhlas berkawan di alam maya Bersama mahabbah cintaNYA
●▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬●
"⎝⓿⏝⓿⎠JAZAKUMULLAH"⎝⓿⏝⓿⎠