Kesian Adik nie....

Author : Cik Rose Cute | 8:30 AM | 3Total Comments |
Aku nak share cerita adik soleh ....Sedih pulak aku baca kisah seorang ibu  blogger  nie....Aku sebagai seorang ibu tak sanggup melalui perkara yang menyentuh hati....apalagi bab anak-anak....Kalau terjadi kepada aku...mau hari-hari aku menangis kerana tak sanggup melihat keadaan anak aku.....jadi seperti nie...





Setelah sekian lama tidak memperbaharui kisah akak nora di sini. Bukannya dah membuat keputusan untuk berhenti berkisah, tapi tiada peluang untuk mencelah masa yang ada. Tambahan ms.lappy telah selamat ke tangan tuan baru. Maka terpaksalah aku nantikan penggantinya. Jadi, berkali-kali juga aku cuba untuk menaip entri baru menggunakan mr. S2 ni, bila dah masuk je..mata berpinar nak mengadap kekunci yang serba serbi kecil semuanya ni kan... Mungkin terlalu penat...

Namun begitu, tidak sabar juga untuk mencatatkan kisah yang menjadi sebahagian pengalaman dalam liku-liku kehidupan aku di dunia ini. Juga buat tatapan anak-anak aku yang semakin membesar..InsyaAllah..melalui blog kalian tahu apa yang terselit dan apa yang sanggup ibumu memperjuangkan demi kebahagiaan kalian. Juga buat perkongsian masa dan kenangan bersama rakan-rakan alam maya.

Alkisahnya...selepas Soleh berjaya mengharungi pembedahan yang hampir meragut nyawanya, aku setia menematinya di ICU sehinggalah dia dipindahkan ke wad biasa. Tidak sampai seminggu Soleh di ICU...tidaklah seperti yang doktor gambarkan. Mungkin soleh akan di ICU dalam tempoh yang lama ..lebih dari dua minggu. Doktor gembira dengan perkembangan Soleh itu. Alhamdulillah...mulut ..hati..pemikiran...semua nya ku sujud kesyukuran pada Mu ya Allah..

Namun...Soleh tidak terus berubah menjadi Soleh yang lincah..ceria seperti dulu. Terlalu lain...dia terlalu diam...dan doktor telah menyatakan ada gangguan pada saraf-saraf soleh. Jelas kelihatan pada bahagian kanan badannya. Dari mata, mulut, tangan dan kaki soleh mengalami strok. Takut aku menyebut perkataan itu. Tapi itulah istilah yang pakar neurologi dia berikan. Lemah dan kurang fokus dengan pergerakannya. Malah tiada pergerakan langsung!!

Tiada rungutan atau niat nak menyalahkan itu ini di atas kelemahan itu semua. Sesungguhnya Allah swt telah menunjukkan kekuasaanNya dan keberkatan doa kami dan mereka di luar sana. Soleh selamat walau ia telah berada dalam keadaan nazak dan kritikal. Dengan kasih sayang Nya..soleh masih berada bersama kami. Jadi, tibalah masa untuk kami pula menunaikan janii membantu soleh sehabis mungkin dalam penyembuhannya. Lagipun..iulah tanggungjawab ibu bapa kepada anak-anak mereka kan..jadi, biarlah aku bersabar lebih sedikit. Kusandarkan kehidupan ku pada Nya.

Sepanjang aku di dalam wad, tiada apa melainkan berusaha supaya soleh boleh memberikan interaksi positif.

Disebabkan keadaan soleh begitu, dia turut oleh seorang lagi pakar. Pakar saraf..dr.sofiah namanya. Dr. Sofiah ini juga yang mengambil kes soleh ketika soleh mula-mula dimasukkan ke dalam wad kecemasan kerana lemah untuk bernafas sehingga mendesak mereka memasukkan paip pernafasan. Dan soleh bernafas dibantu dengan mesin pernafasan. Berkali-kali dr.sofiah menyatakan soleh dan kritikal sangat dan mereka akan cuba sedaya upaya tetapi kami tak boleh memberi harapan tinggi sangat. Sebab ketumbuhan soleh ketika itu telah menggagalkan beberapa fungsi badan soleh.

Masih segar dalam ingatan aku sepanjang menantikan soleh dikerjakan oleh mereka di wad kecemasan itu, aku menanti dengan juraian air mata yang tak henti-henti deras mengalir. Bukan saja aku nak tangiskan..puas ku tahan..namun ianya mengalir dengan sendiri. Orang keliling menjeling...bukan saja aku nak menunjuk...tapi berkecamuk jiwa ketika bila fikirkan soleh sedang diduga di sana. Tambahan ketika itu..aku rasa aku tiada sesiapa untuk sandarkan perasaan yang hiba ini. Hanya sendirian...perlahan lahan aku cuba ingat kepada Allah...aku ada Allah..aku ada Allah...itu lah yang berkumat kamit di bibir selain zikir menenangkan jiwa.

Tapi..itu semua pengalaman dan menjadi kenangan yang pasti utuh sepanjang umur aku. Peristiwa itu juga mendekatkan aku dengan ibu bapa yang mengalami masalah lebih kurang seperti aku. Bersabarlah kalian. Aku mohon dari Allah moga keberkatan dan keizinanNya untuk soleh sihat dipanjangkan.


P/S: Semoga adik soleh dan ibunya tabah menempuh dugaan...Setiap yg berlaku ada hikmahnya.....Nak baca story nie Klik Sini


Nak Tempah edit blog Comel Dan kemas dengan harga murah Tekan Sini Tau..ツ

3 comments:

  1. Ya Allah.. siannya... kita pun ada anak kan.. sedikit sebanyak kita paham perasaan seorg ibu kan..

    xtau nk ckp camne.. mg tabah hadapi semua ni..

    ReplyDelete
  2. siannya...tu la nasib msg2 tak sama..bersyukur la kita diberi kesihatan yg baik2..semoga tabah menghadapi dugaan hidup..

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum...

    Perkembangan terbaru adik soleh..buleh baca sini..

    http://makbedsjournal.blogspot.com/2012/07/adik-soleh-memerlukan-bantuan-kita.html

    ReplyDelete

●▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬●
• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
terima kasih kerana korang Ikhlas Memberi Komen...Lambat Atau Cepat...Cik Rose Akan terjah blog Korang...
Semoga kita sama - sama ikhlas berkawan di alam maya Bersama mahabbah cintaNYA
●▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬●
"⎝⓿⏝⓿⎠JAZAKUMULLAH"⎝⓿⏝⓿⎠