Bekerja atau SuriRumah Sepenuh masa, apakah pilihan anda?

Author : Cik Rose Cute | 9:12 AM | 45Total Comments |
Dalam kehidupan kita seharian, kita tidak boleh lari dari membuat pilihan. Dari pilihan yang kecil seperti memilih menu sarapan sehinggalah kepada pilihan yang akan merubah struktur hidup seperti persoalan perkahwinan, kerjaya dan sebagainya.Betul tak? hehehe...

Buat masa sekarang, aku adalah seorang surirumah sepenuh masa....Sebelum nie aku seorang yang bekerja jugak...kerana masalah dalam penjagaan anak-anak aku...terpaksalah aku berhenti...kerja.

(source-google)
Mungkin ada diantara pembaca yang mengalami  situasi seperti aku yang mana hati mahu memberi sepenuh perhatian pada keluarga tapi tuntutan belanjawan keluarga masih di tahap memerlukan pendapatan  untuk mempertingkat kualiti hidup.Betul tak? tapi rezeki ada di mana-mana....

 (source-google)

 Kerjaya sebagai seorang suri rumah tangga Memang seronok....
  
  • Masa yang tidak terhad kepada suami dan anak-anak. Sentiasa ada ketika mereka memerlukan kita & menyediakan segala keperluan untuk mereka  dengan tenaga sendiri dengan kasih sayang.
 (source-google)
  •  Menyediakan makanan untuk keluarga dengan air tangan sendiri untuk setiap waktu yang diperlukan dan seorang surirumah juga boleh mencuba resepi baru setiap kali masak hehehe
(source-google)
 
  • Mendidik/mengajar sendiri anak secara langsung dirumah. Tidak risau akan aktiviti mereka kerana mereka di bawah jagaan kita.
  •  Tidak perlu memohon cuti untuk apa-apa kes kecemasan...bila anak kita sakit...Aku ingat lagi sewaktu aku kerja dulu selalu ambik cuti gara2 anak aku yg sulong sakit.Bising bos aku hehehe...
  • Sekarang  aku menyambut kepulangan anak dan suami di rumah dengan makanan yang telah sedia terhidang...Walaupun aku surirumah aku tidak pernah menghantar dan mengambil anak aku dari sekolah....aku tak pandai bawak kereta hehehe...
  • Merancang jadual kerja rumah, menu dan aktiviti keluarga dengan lebih teratur betul tak...
Banyak-kan? Itulah rutin harian menjadi surirumah tangga sepenuh masa.Walaupun begitu aku bangga dengan kerja aku sekarang...Walaupun ada jugak orang mengata..surirumah tak buat kerja....duk mengadap blog,tidur dan apa2 lagi... hihihi
 
Anda pula bagaimana? Adakah anda juga seorang surirumah seperti aku? dan mempunyai impian  ingin menjadi surirumah tangga sepenuh masa seperti aku? Tepuk dada tanya Selera...

Note:Tengah nak edit blog lagi nie....Nanti aku terjah blog korang erk...Happy Berwalking ya...


Nak Tempah edit blog Comel Dan kemas dengan harga murah Tekan Sini Tau..ツ

45 comments:

  1. singgah n follow
    lg best kalau dapat bekerja sendiri.ikut suka nak masuk kerja pukul brapa.hehe...

    ReplyDelete
  2. kak, samalah kita. sy skrg pun surirumah.lepas grad,kerja kejap je.mmg kena perli jugaklah dgn adik beradik tp tulah..hanya sy je tahu sbb apa sy pilih jd surirumah buat ketika ini..kdg sy mengeluh jgk tp tak baik kata asben sy.cuba jelah positif dan happykan diri dgn kerjaya skrg sbg surirumahtga..hehe.. :)

    ReplyDelete
  3. Myra pun tak tau sampai bila akan terus bekerja, amcam sekarang ni belum ada anak lagi okla kerja kan..
    Dah ada anak tak tau lagi ;)

    ReplyDelete
  4. kerjaya kita samalah cik rose. buat masa ni masih berstatus suri rumah sepenuh masa. tapi kalau ada rezki bila anak2 dah besar nanti...nak buat bisnes sendiri ke... mana tau kan.

    ReplyDelete
  5. ya..saya tak bekerja sbb suami suruh jaga anak..sbb kami amat sayangkan anak sampai tak sanggup bg org lain jaga....
    insyaallah..rezeki Allah ttp ada..

    ReplyDelete
  6. kalau saya memang nak memilih menjadi surirumah sepenuh masa.. tapi buat masa sekarang saya masih bekerja sebab nak bantu suami sebab kewangan masih belum mengizinkan utk saya menjadi suri rumah.. tahun depan InsyaAllah saya dah jadi surirumah sepenuh masa... :)
    saya nak tumpukan sepenuh perhatian saya pada anak saya..

    ReplyDelete
  7. kite seorang mama yg berkerja tp teringin pulak nak jasi suri rumah..camne tu? hehe :)

    ReplyDelete
  8. kalo sowg pmpn bekerja + jd suri rumah, mmg bnyk cabaran sbb kena pandai manage ms sebaik2nya tp kalo rs keluarga lg penting, x slh jd suri rumah sepenuh masa ^_^

    ReplyDelete
  9. nak jadi surirumah tp nk ade elaun..muleh gitu..dh xlarat dh nk keje sebenarnye tp husband xbg benti..

    ReplyDelete
  10. Ibu Yusuf seorang ibu yang berkerja.. tp teringin juga nak jadi surirunmah sepenuh masa.. :D

    ReplyDelete
  11. saya pun suri rumah sepenuh masa..sebelum ni pernah keje tapi sejak dapat anak 1st terus benti sbb nak jaga sendiri anak-anak..kdg2 rasa rindu jgk nak kerja balik tapi bila fikir anak-anak tak sampai hati pulak.. :)

    ReplyDelete
  12. betul tu, sama cam akak, kalo selalu cuti, bos tarik muka. menyampah. kengkdg ada hari ni rasa nak berhenti keja

    ReplyDelete
  13. saya sedang bekerja dan dlm masa yang sama melakukan kerja surirumahtangga..buat kerja yang banyak dalam satu masa yang singkat..xda pilihan dan xnak memilih..so, do the best..^o^!

    ReplyDelete
  14. buat masa sekarang sy tak impikan nak jadi suri rumah pd masa akan datang...
    bila dah berkeluarga nanti dan ada anak sendiri... masa tu baru pk... kalau menjadi suri rumah adalah pilihan yg terbaik waktu tu... tak salah rasanya kalau sy berhenti kerja...kan :)

    ReplyDelete
  15. nur ada juga terpikir pekara ni, kalau nur nak kawin dan akan menimang cahaya mata nanti.

    dan kalau di panjangkan umur, dan rezeki nur masih di tempat sekarang ni, nur pilih bekerja smbil jaga ank..hihihi.

    sebab tempat kerja nur ni, boleh jaga ank kot..hihi..kira nboleh gak jimat kan..

    ReplyDelete
  16. sama aje kot rose..kak ita berkerja tetap masak hari air tangan sendiri..keja dekat bersama hubby..time makan tetap bersama bawa bekal..cuma anak-anak aje di rumah pengasuh tu aje lah...kak ita dah biasa berkerja..bila cuti sabtu ahad tu panas dah bontot duk rumah...lepas masak dan gotong royong mengemas mesti kena kuar juga bawa anak-anak..bila duk dalam patang(bersalin) bosan gila duk di rumah....masak dan buat kerja rumah sekejap aje siap..lebihnya tengok anak,tido bersama anak FB dan bloh..rutin yg lebih kurang sama..agak bosan juga..he..he

    ReplyDelete
  17. setuju dgn semua note2 rose nie .. nie yg buat akk lebih semangat nak berhenti nie ekekek ;)

    ps : wahh edit layie .. huhuh jeles2 nie .. x sabar nak tgk
    nak belajar godek2 jugak ;)

    ReplyDelete
  18. wani teringin nak jadi surirumah sepenuh masa bley jaga anak sendiri tp nk buat mcm mn kan sekarang ni kerja dulu.....suatu hari nanti wani akan jadi suri rumah sepenuh masa jugak hihihi

    ReplyDelete
  19. jgn tak tau kak, kebanyakkan bapa tokoh skrg adalah hasil didikan surirumah tau..

    ReplyDelete
  20. dni minat nak jadi surirumah sepenuh masa... tapi kewangan belum stabil... maybe lepas kerja dalam 5-8tahun dni nak berhenti... nak fokus family... kumpul duit dulu.. duit pun penting :)

    ReplyDelete
  21. assalamualaikum rose...seronokkan bila semuanya kita yg sediakan sendiri dan menjlnkan tugas sebagai suri rumah sepenuh masa ni haruslah ada kesungguhan dan itulah yg akan membawa kebahagian rumahtangga kita...:)

    ReplyDelete
  22. buat masa ni x blh nak jadi surirumah sepenuh masa lagi...huhu...

    ReplyDelete
  23. satu hari nanti pun nak jugak tgk mama mifz jadi suri rumah...tapi kene tunggu papa mifz nyer stabil dulu...:)

    ReplyDelete
  24. skrg ni still bujang tp kalau dah nikah nanti saya lebih suka jadi surirumah sepenuh masa TAPIIIII kalau pendapatan suami saya lebih dan mencukupi dari keperluan sekeluarga, tp kalau biasa2 je mmg saya akan pilih untuk bekerja sebab kos hidup zaman sekarang sangat tinggi..kalau selesa dengan kehidupan ala kadar terpulang tp saya mahu lebih sbb tu kena bekerja.. ;-)

    ReplyDelete
  25. Tak per..kan sekarang kerja jadi blogger sepenuh masa..hehehhe

    ReplyDelete
  26. dila seronok jd suri rmh spnuh masa skrg..tp lpas ni kna smbung bljr dh..huhu..

    ReplyDelete
  27. klo ada pilihan..mmg nk jd surirumah.. tp yela..ekonomi..kena bantu suami..

    ReplyDelete
  28. err.. yang pasti saya bukan suri rumah.. hehe.. ape2 pon, surirumah tu pon mulia kerja nya.. walaupon hnya duduk rumah, besar ertinya buat suami...

    ReplyDelete
  29. klu pendapatan suami kejap..ok la..klu tak kejap..kita kena jgk kerja..kn?

    ReplyDelete
  30. sy rs sy dah seronok jd surirumah.. blh jaga ank jg umah tangga.. siapkan mkn minum hubby.. xyah nk mkn kat luar...

    syok pe duk umah... "gaji" tetap dapat jugak.... hihii

    ReplyDelete
  31. saya pernah juga bekerja sebelum mengambil keputusan tidak bekerja setelah melahirkan 4 orang anak berturut-turut...bila mengenangkan lagi banyak kos upah jaga anak dikeluarkan,lebih baik saya mengasuh sendiri.Kini,walaupun sebagai SRT,saya masih lagi berpeluang menjana pendapatan dengan mengasuh anak orang lain pula...lebih relax ..

    ReplyDelete
  32. sy surirumah..mmg kengkadang org pandang rendah..dan kengkadang kita sendiri yg rs rendah diri x pasal..tp takpalah asalkan kita bahagia dgn pilihan kita kan :)

    ReplyDelete
  33. Suri rumah sepenuh masa ;) mencabar juga rasanya lebih2 lg bila anak susah nk d tinggalkan. Kerja ada kwn nk sembang duk rmh buat blog untuk cr kwn sembang :)

    ReplyDelete
  34. Memang hebat wanita jadi suri rumah sepenuh masa. Tapi ada juga lelaki yg jadi suri rumah (atau sura rumah?) sepenuh masa, jadi Mr Mama. Contohnya baru2 ni tengok dlm TV kisah blogger terkanal Ben Ashaari yg merupakan sura rumah @ Mr Mama sepenuh masa...

    ReplyDelete
  35. saya pulak mmg kena g kerja...cuti pantang 3 bulan dok umah sy dah mati kutu...huhuhu

    ReplyDelete
  36. Kak Nurul pun teringin nak jadi suri rumah sepenuh masa sbb perkara2 yg Che Rose tulis di atas tp tgk eko.x mengizinkan je,huhuhu

    *Pandai yea Che Rose edit mengedit nie,cantik blog.

    ReplyDelete
  37. kalau boleh di buat pilihan prefer jadi suri rumah juga.. tapi pilihan di tangan masing2kan

    ReplyDelete
  38. sama la. mmg fully housewife. pernah kerja dan ada rasa nak kerja tp bila tgk anak2 rasa macam tak sampai hati nak kerja. hehehe... husben mmg kata tk payah kerja sbb dia tak percayakan org lain jaga anak2 dia.

    ReplyDelete
  39. Sy dah jadi surirumah dah 5 tahun dah....mula kekok tp lama2 ok.. cuma kekadg jemu .... tapi inilah pilihan saya so sendiri tanggung la kan..

    ReplyDelete
  40. Salam kak,

    saya sikit lagi jadi surirumah le.. hujung bulan ni last saya bekerja.. sebenarnya kak, banyak betul cabaran selepas saya ambil keputusan berhenti kerja ni.. ramai yang cuba nak menafikan keputusan saya.. memanglah kalau nak dikira rugi saya melepaskan kerja yang stabil tambahan saya ada degree nak duduk rumah je jaga anak.. itu kata mereka..tapi pada saya semua itu, pengalaman kerja dan ilmu yang saya dapat masa belajar dulu patut saya salurkan pada anak-anak dan keluarga.. lagipun takde maknanya kalau kita ada kerja yang bagus, pangkat dan segala macam kalau dalam masa yang sama anak-anak kita terabai kan? susahnya nak ubah mentaliti masyarakat kita, sebab pada mereka belajar tinggi-tinggi untuk dapat kerja yang bagus. Gaji yang bagus.

    tapi macam kes saya ni, gaji banyak pun still berhabis jugak sebab perlu bawa anak ke klinik pakar setiap kali sakit - ini akibat hantar anak ke taska, boleh dikatakan setiap minggu demam dan setiap minggu ke klinik berjumpa pakar. Anak saya 2 orang.. so kalau dikira-kira, kos untuk bawak anak ke klinik pakar tersebut pun dah berapa kan? lagi kesian anak kita, bila sakit tak berapa aktif.

    Memanglah sekarang ni semuanya pakai duit. saya sangat bersetuju dengan akak yang rezeki ada di mana-mana. Saya sangat percaya dengan rezeki Allah. selagi suami saya mampu menanggung keluarga, biarlah saya yang menjaga anak-anak. Lagi tak perlulah nak bermewah2 kalau tidak berkemampuan. That's it. semua itu terpulang pada individu masing2. Kalau kita ikhlas untuk anak-anak dan keluarga. InsyaAllah, Allah sentiasa bersama.

    ReplyDelete
  41. saya amat berbangga jadi surirumah..kerjaya idaman sejak dari zaman sekolah.. salam ukhwah kak...jom ke blog saya pula

    ReplyDelete
  42. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  43. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  44. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  45. Bekerja atau menjadi suri rumah bila sudah mempunyai anak lebih dari seorang http://tinyurl.com/mq2vrgg

    ReplyDelete

●▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬●
• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
terima kasih kerana korang Ikhlas Memberi Komen...Lambat Atau Cepat...Cik Rose Akan terjah blog Korang...
Semoga kita sama - sama ikhlas berkawan di alam maya Bersama mahabbah cintaNYA
●▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬●
"⎝⓿⏝⓿⎠JAZAKUMULLAH"⎝⓿⏝⓿⎠