Jenis Perangai Melalui Tanah,Air,Api Dan Angin

Author : Cik Rose Cute | 4:28 PM | 30Total Comments |
Jom! tengok sekadar suka2 di petang yg cerah nie....Korang dlm kategori mana? jom! tengok2 betul ke tidak...

1) Tanah = anak pertama, anak kelima, anak kesembilan
(2) Air = anak kedua, anak keenam, anak kesepuluh
(3) Api = anak ketiga, anak ketujuh, anak kesebelas
(4) Angin = anak keempat, anak kelapan, anak keduabelas

♥ TANAH ♥
Sifat tanah dikaitkan sebagai jenis Deria. Ia tergolong sebagai sifat kewanitaan. Orang menghargai kebendaan, keras hati, sabar,disiplin
diri, berhati-hati, boleh diharap, tidak tegas, cekap, percaya hanya perkara yang boleh dicapai oleh deria.
(JENIS PANCAINDERA : SYAHWAT, KERING)
Sedar mengenai hakikat diri, menilai material, sebar, tabah hati, disiplin diri, berhati-hati, boleh diharap, tidak tegas, efisyen, percaya hanya pada apa yang boleh dicapai oleh pancaindera, muram atau sugul, diberatkan oleh keperluan. Kepala angin, bimbang, tegas, tenang, boleh putus harapan, pendiam, tidak peramah, senyap. Badannya kurus, kurangnya tidur, tidak sabar jima', selalu sihat, banyak kerja.

♥ AIR ♥
Sifat air dikaitkan jenis Perasa. Ia tergolong sebagai sifat kewanitaan. Lemah-lembut, dalam perasaannya, mengasihani, memaksa, penakut, kepala angin, imaginatif, lemah terhadap siksaan atau teguran, berahsia, memahami, tidak tamak, artistik.

(JENIS PERASA : FIKIRAN, BASAH)
Lemah lembut, perasaannya dalam, belas kasihan, penakut, ada angin, imaginatif, mudah terluka hatinya, berahsia, mudah memahami perasaan orang lain, tidak tamak, ada bakat seni, positif, berhati-hati, berfikiran panjang, aman hatinya, terkawal, boleh dipercayai, penyabar, tenteram. Tubuhnya tambun, banyak lemak, banyak tidur, sedikit malas, lambat dan agak kurang faham.

♥ API ♥
Sifat api dikaitkan sebagai jenis Intuisi (kebolehan mengetahui sesuatu melalui bisikan kalbu). Ia digolongkan sebagai sifat kelelakian. Pentingkan diri, megah, bersemangat tinggi, kompetitif, perlukan ruang, kebudakan atau kurang matang, keras hati, kecenderungan ke arah tidak peka terhadap sesuatu, sentiasa sedia untuk menempuh sesuatu yang baru dan berisiko, mampu melihat kemungkinan masa depan.

(JENIS INTUITIF : CINTA, PANAS)
Pentingkan diri, megah, semangat tinggi, kompetatif, perlukan ruang, keanakan atau lurus, menaruh harapan, cenderung untuk tidak sensitif, sentiasa sedia untuk sesuatu yang baru dan berisiko, mampu melihat kemungkinan baru, yang mana orang lain tidak terfikirkan. Perasa, gelisah, agresif, mudah teransang, mudah berusaha, pemaksa, optimis, aktif. Kerjanya segera, jalannya cepat, terang hati, panas tubuhnya, kurang tidurnya.

♥ANGIN ♥
Sifat angin dikaitkan dengan jenis Pemikir. la digolongkan sebagai sifat kelelakian (masculine). Lelaki ini berpegang kepada teori, tidak mudah terpengaruh oleh pendapat orang lain, objektif, rasional, menghadapi kesukaran untuk melibatkan emosi, menghargai kebolehan intelektual, mahukan kebebasan, mempunyai mentaliti ambil mudah, sukakan fakta dan figura.

(JENIS PEMIKIR : JIWA, SEJUK)
Orang teori, sukar dipengaruhi, objektif, rasional, sukar terlibat dalam hal emosi, menilai tinggi kebolehan intelektual, keperluan untuk bebas, mentaliti ambil mudah, suka pada fakta dan figura. Mudah bergaul, boros, banyak cakap, responsif, mudah berbincang, bersemangat, sikap tidak kesah, pemimpin. Tubuh nipis, kurang daging, banyak darah, kreatif, sederhana.

** Kenyataan di atas hanyalah kajian teori ahli falsafah


Nak Tempah edit blog Comel Dan kemas dengan harga murah Tekan Sini Tau..ツ

30 comments:

  1. oooo..gitu ker..eheh..CR anak keberapa..

    ReplyDelete
  2. deqla kompius deqla ank ke9 atau ke8..sbb abg deqla ada sorg meninggal..so deqla ni tanah or angin?? huhu...

    ReplyDelete
  3. wahh.. saya air lah.. huu :DD

    nice entry.. btw jemput bace n komen my new enrty :D tengs

    http://hatorubisco.blogspot.com/2012/11/imam-syafie-pernah-berkata.html

    ReplyDelete
  4. Faie anak ke tiga so element Api lah kan . Hahaha , kelelakian ? macam betul . hee , thanks for sharing .

    ReplyDelete
  5. Nur ank sulung..hehehe..
    tapi nur tak kurus pun..hihihi

    ReplyDelete
  6. Errr camtu ka...tapi x semua betoi kan CR..

    ReplyDelete
  7. Dieyna tanah.. suami tanah... hehe

    ReplyDelete
  8. Perkongsian yang baik ini...
    Macam kena jer ngan anak jantan aku yang no dua tu.....hehehehhe.
    Jenis perasa...hahahahha
    Nama jer jantan...

    ReplyDelete
  9. oh cikna api. ada yg betul ada yg tak betul. huhu..

    ReplyDelete
  10. saya tanah... ada betul dan ada jugak yang tak betul..hehehehe..sebab saya ni bukan seorang yang pendiam..hyper active.hehehehe

    ReplyDelete
  11. JR tak tau masuk kategori mana, sebab satu segi JR adalah anak pertama ibu, tapi satu segi lain JR anak ketiga bapa (bapa kawin dua..)

    ReplyDelete
  12. cma tanah.. heheh..adela jgk yg berkaitan.. :)

    ReplyDelete
  13. saya api kak... tq sharing :)

    ReplyDelete
  14. api lah saya-semangat tinggi,kerjanya cepat....

    ReplyDelete
  15. tanah dgn tanah ok tak? hihi.eh, ada kaitan ke?

    ReplyDelete
  16. ayoyo kak...sy anak firt..tp de jugak yg btul ngan tak btul...sy tak pendiam dan sy peramah sebenarnya...tp yg kepala angin tuh btul la...huhuhu...incik hubby yg ckp sy cmtu...huhuhu

    ReplyDelete
  17. wahhhh..nyue tanah la..anak pertama..thanks share..eheehe

    ReplyDelete
  18. ayu anak sulung..hihi..jadi tanha lah sifatnya..hehe

    ReplyDelete
  19. Terimakasih informasi nya gan, sangat bermanfaat :)
    nice post :)
    ditunggu kunjungan baliknya yaah ,

    ReplyDelete
  20. Terimakasih informasi nya gan, sangat bermanfaat :)
    nice post :)
    ditunggu kunjungan baliknya yaah ,

    ReplyDelete
  21. Terimakasih informasi nya gan, sangat bermanfaat :)
    nice post :)
    ditunggu kunjungan baliknya yaah ,

    ReplyDelete
  22. Terimakasih informasi nya gan, sangat bermanfaat :)
    nice post :)
    ditunggu kunjungan baliknya yaah ,

    ReplyDelete
  23. n=ice sharingggggggggg Na ni api laa kalau cam gitu ;)

    ReplyDelete
  24. saya api kak..anak no 3...berasap berapi..hehhehehe

    ReplyDelete

●▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬●
• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
terima kasih kerana korang Ikhlas Memberi Komen...Lambat Atau Cepat...Cik Rose Akan terjah blog Korang...
Semoga kita sama - sama ikhlas berkawan di alam maya Bersama mahabbah cintaNYA
●▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬●
"⎝⓿⏝⓿⎠JAZAKUMULLAH"⎝⓿⏝⓿⎠