01 August 2013

Kisah Sebenar Kenapa Dia Menikahi Semula Bekas Isterinya, Arianie

 http://4.bp.blogspot.com/-o0Nc6fcgpwI/UfBct9LBh9I/AAAAAAAAheU/4ggo72d80RA/s320/Image_1.jpg
 Jom! Baca...

TIDAK ramai yang tahu akan cerita ini. Peristiwa yang berlaku dalam hidupnya pada satu malam, kira-kira tujuh tahun lalu menjadikan penyanyi Memburu Rindu terus-terusan dilanda kasmaran kepada wanita bernama Arianie Mohd. Abidin.
"Selepas dua atau tiga tahun bercerai, aku didatangi mimpi. Mimpi yang indah sekali dan berlaku pada satu malam Jumaat. Aku bermimpi dengan disaksikan oleh arwah ayah aku sendiri. Dalam mimpi itu, aku dan Arianie kembali bernikah. Kami kembali menjadi suami isteri dalam mimpi yang sangat mendamaikan jiwa itu," beritahu Hattan kepada Mega dalam perbualan eksklusif kami, selepas empat hari kembali bergelar suami.
Lalu, mimpi itulah yang memberi kekuatan kepada lelaki yang dilahirkan dengan nama Mohd. Shukri Sahabuddin ini. Mimpi itu kejap dan berbekas di jiwa, menaburkan bunga-bunga semangat untuk kembali memburu cinta wanita itu.
Meskipun mereka telah dipisahkan oleh satu talak pada 2005 (Hattan mengaku lafaz cerai dibuat kerana sifat 'baran' sendiri), Arianie masih ada untuknya. Arinie lah isteri yang akan menjaga makan minum pada hari tuanya dan Arianie juga adalah tulang rusuk yang akan kembali kepada dirinya sebagai tuan pemilik.
"Aku pegang pada mimpi itu sebagai petunjuk Allah. Sebab itu, selepas tiga tahun kami bercerai, aku lebih banyak bertaubat, tinggalkan dunia-dunia kelab malam, kehidupan buruk. Satu persatu aku tinggalkan sebab aku tahu, hal-hal itu antara perkara yang buat Arianie tidak suka," katanya.
Kepada penulis sendiri, Hattan pernah katakan bahawa walau dengan apa cara sekalipun, dia yakin wanita itu akan kembali menjadi miliknya, dengan izin Yang Maha Esa.
"Aku dapat rasa, tidak akan ada perempuan lain yang boleh jaga aku, sama macam Arianie jaga aku. Hanya dia yang faham tentang aku," itu yang diucapkan kira-kira empat atau lima tahun lalu. Ketika itu dia telah kehilangan Arianie hampir lima tahun dan selepas perceraian, Hattan mengakui sukar untuk dia meneruskan hidup tanpa wanita itu di sisi.

http://2.bp.blogspot.com/-bhcQ1HS4RE0/UfBcxaMENgI/AAAAAAAAhek/qOHKrZJ_gY0/s320/Image_4.jpg
"Aku memang hendak kahwin dengan dia balik, aku tak boleh kahwin dengan orang lain. Bila aku hilang dia, baru aku tahu dia sangat bernilai pada hidup aku," katanya lagi dalam perjalanan pulang kami selepas terlibat dalam penganjuran Konsert Pancaindera di Johor Bharu ketika itu.
Sebenarnya hasrat Hattan untuk kembali memiliki Arianie tidak pernah padam. Hari pertama dia melafazkan cerai, detik itu juga dia berpaling daripada rasa amarah dan mahu kembali bersatu dengan Arianie.
Lalu, ketika buat kali keduanya menzahirkan lafaz kembali bernikah dengan wanita yang sama, ada air mata yang deras mengalir di pipi lelaki ini.
Semuanya kerana terkenangkan kembali kepada mimpi yang memberikan kekuatan kepada dirinya untuk mendapatkan semula Arianienya yang telah pergi.
"Ketika mahu berjabat tangan dengan tok kadi, aku teringat kepada mimpi malam Jumaat itu, itulah keajaiban, benda tu yang buat aku menangis. Tak tahu nak cakap apa lagi. Ya Allah, ini dia, inilah dia. Aku tak boleh hendak terang kepada semua orang kenapa aku menangis. Aku menjadi sangat insaf. Tuhan itu satu, Dia Maha Agung dan aku sebak sendirian.
"Melalui mimpi itu, aku tahu, aku sangat sayang dan kasih kepada dia. Tiada tempat untuk orang lain di hati ini, selain dia sebenarnya," katanya yang dalam perbualan kami, turut beberapa kali menjadi sebak tidak keruan.
Hattan dan Arianie kembali bergelar suami isteri pada 15 Ramadan 1434 dengan mas kahwin RM300 tanpa sebarang hantaran lain, di Putrajaya, Rabu lalu.
Bukan tidak ada perempuan lain yang singgah di hatinya sebelum ini. Ada. Malah, Hattan pernah bernikah seketika dengan seorang wanita lain tidak lama dahulu tetapi bercerai hanya selepas dua bulan menjadi suami isteri.
Untuk Arianie pula, pernah bertunang, tetapi terputus di tengah jalan, maka hari ini dia kembali kepada Hattan, lelaki yang telah memberikannya seorang zuriat sebelum ini.
"Masa Arianie bertunang, aku cakap sendiri kepada dia, "Kau takkan bernikah dengan dia, kau akan bernikah dengan aku balik." Arianie marah kepada aku ketika itu, tetapi itu adalah keyakinan aku. Aku pun tidak boleh jadi suami kepada perempuan lain sebab dalam otak aku, tak pernah padam nama Arianie. Asyik teringat kepada Arianie, macam mana aku nak bahagia dengan perempuan lain?" demikian ceritanya dengan nada paling berterus terang.

http://2.bp.blogspot.com/-Bi8Nth558Zg/UfBcybIQ43I/AAAAAAAAhes/lum_PtA8sDw/s320/Image_3.jpg
Hikmah tangguh tunai haji
Hari pertama setelah kembali bergelar isteri, melihat Arianie masuk ke rumah kelamin mereka di Putrajaya, hati lelakinya begitu terkesan.
"Dio masuk rumah den, dio susun balik baju-baju den, hati den pun cair," ketawanya dalam bahasa Negeri Sembilan yang lepas bebas.
Perbualan kami berlangsung selepas empat hari Hattan kembali bergelar suami Arianie. Apa yang mahu dikongsi?
"Aku boleh cakap, hidup aku lebih bermakna. Kami jadi macam dulu-dulu semula, macam baru kahwin. Tetapi kali ini lebih romantik dan cinta kami lagi matang. Semalam kami pergi pasar malam Putrajaya, beli samping aku. Boleh pegang-pegang tangan, peluk-peluk pinggang lagi," katanya.
Hattan juga mengaku, dia pernah membuat keputusan untuk membatalkan hasrat menunaikan ibadah haji pada 2012 meskipun sudah membuat banyak persiapan untuk itu.
"Pada tahun 2012, memang sudah daftar, tetapi tiba-tiba aku tidak jadi pergi. Hati aku kuat mengatakan, aku nak tunggu Arianie untuk pergi buat ibadah Haji bersama-sama sebagai suami isteri.
"Insya Allah, kalau semuanya berjalan lancar, aku akan bawa Arianie dan ibu mertua sekali mengerjakan ibadah haji bila rezeki kami sampai nanti," kata bapa kepada Adam Eiman, 15.
Majlis pernikahan ringkas yang turut disertai dengan majlis berbuka puasa itu dihadiri oleh kira-kira 250 tetamu yang terdiri daripada ahli keluarga, rakan-rakan terdekat serta petugas media
© Utusan Melayu (M) Bhd 


Nota Pink: Masih cantik lagi Isteri Hattan nie ya...Anak terunanya...cam muka Hattan....Semoga Hattan Bahagia hingga akhir hayat di samping isteri tersayang...

17 comments:

  1. assalamualaikum rose...kalau dah jodoh x boleh nak kata apa2 itu semua ketentuan dr Allah semoga jodoh mereka kekal hingga hujung nyawa...:)

    ReplyDelete
  2. Untungny Ariani..badan mcm anak dara...slim ajer

    ReplyDelete
  3. i am happy for them. moga abe kie pun bertemu jodoh nanti. InsyaAllah..

    ReplyDelete
  4. ITULAH DI NAMAKN JODOH..semoga tidak berulang lgi kesilapan dulu..semoga kekal hingga ke jannah..=)

    ReplyDelete
  5. ROMANTISNYA HATTAN..MUKA GANAS P DLM HATI ADA TAMAN..HIHIHI

    ReplyDelete
  6. Kalau dah sejak azali lagi jodoh tu dah tertulis antara Hattan dah Arianie, memang akan kembali bersatu jugak.. Alhamdulillah, happy for both of them.. Mesti lebih bermakna mereka sekeluarga tahun ni kan? =)

    ReplyDelete
  7. ternyata kuat jodoh mereka ni.. moga perkahwinan mereka kali ni berkekalan..

    ReplyDelete
  8. tu namanya jodoh...berpisah mcm mn sekali pn, akhirnya ttp bersatu kembali

    ReplyDelete
  9. cantik la arianie ni..
    berseri je pengantin ..

    ReplyDelete
  10. solid badan dia... tulah jodoh.. dipisahkan walau berjuta kali sekalipun, jodoh tetap ada.. hihi

    semoga berbahagia, buat akak... selamat hari raya...

    ReplyDelete
  11. singgah ptg di cni...suwet jugak hattan ni kan.....da namenye jodoh....hikhikhik....salam ramadhan...

    ReplyDelete
  12. bila dah tak bersama barulah rasa dia adalah pasangan terbaik...

    pengajaran buat semua..

    ReplyDelete
  13. Bagus la. Kalau dah jodoh tak ke mana. Moga bahagia sampai ke syurga :D

    ReplyDelete
  14. Nanhis gk baca entri ni. Roman5ik hattan ni senarnya... moga kekal hibgga ke syurga.

    ReplyDelete
  15. Salam KCR..
    ALhamdulillah..semoga berkekalan hendaknya hingga ke jannah :)

    ReplyDelete

●▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬●
• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
terima kasih kerana korang Ikhlas Memberi Komen...Lambat Atau Cepat...Cik Rose Akan terjah blog Korang...
Semoga kita sama - sama ikhlas berkawan di alam maya Bersama mahabbah cintaNYA
●▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬●
"⎝⓿⏝⓿⎠JAZAKUMULLAH"⎝⓿⏝⓿⎠