11 December 2011

Gerhana Bulan tanda Kiamat

Biasa kita kalau gerhana bulan mesti kita semua nak tengokkan.....kadang2 tue siap snap gambar lagi...nak simpan dalam blog untuk tatapan orang.........Tapi tidak kepada Rasul kita iaitu Nabi Muhammad S.A.W.....Aku nak share gan korang satu cerita yg boleh kita renung bersama-sama....



Setiap kali bila tibanya gerhana maka akan mundar-mandirlah Rasulullah saw dalam keadaan khuatir yang amat sangat kerana kerisauan baginda saw terhadap fenomena yg berlaku. tergambar kerisauan di wajah baginda terutama kepada para umatnya..baginda risau dengan persoalan adakah umatnya tahu bahawa gerhana itu salah satu petanda berlakunya kiamat. Setiap kali tibanya gerhana Rasulullah saw akan cepat-cepat mendirikan solat gerhana agar gerhana itu cepat berlalu kerana jika Allah SWT mengkehendaki menahan / melanjutkan tempoh gerhana itu sehingga ke tempoh yg Dia tetapkan kemudian Dia arahkan ia (bumi/matahari/bulan) bergerak setentang dgn kebiasaan maka huru haralah umat manusia kerana tertutupnya pintu taubat...itulah petanda berlakunya kiamat dan ia juga merupakan petanda kiamat besar...kerana itulah Rasulullah saw melakukan solat sunat dan menggalakkan kita melakukan solat sunat gerhana kerana biar ia cepat berlalu jangan sampai kita berjumpa dgn hari tersebut walaupun kita pasti akan melaluinya. jika org yg meninggal pada hari lain ada orang talqinkan atau orang bimbing kita tetapi tidak pada hari tersebut...kerana itulah ia juga digelar hari yg penuh huru hara...jadi jangan lupa melakukan solat sunat gerhana dan mohon agar ia berlalu dengan cepat. Tak salah menghayati kecantikkannya tetapi jangan sampai kita terleka kerana alim ulama cukup bimbang akan fenomena ini..


Jadi sama-samalah kita renungkannya. Bukan sekadar keluar rumah dan tengok bulan, tapi hayatilah apa yang tersurat dan tersirat rahsia Allah itu. Semoga kita semua dirahmati Allah dan dimatikan dalam keadaan yang baik.

P/S: Info nie aku petik dari blog INNANIE ARIFFIN kalau korang nak terjah blog dia klik jer nama tue....aku suka baca blog dia....kerana banyak info-info yang menarik.....

14 comments:

  1. x tgok pun gerhana malam tadi. hoho

    ReplyDelete
  2. kita memang dah tahu kalo gerhana bulan ke salah satu tanda kiamat..itu yang disuruh solat sunat gerhana..

    ReplyDelete
  3. ya Allah.. nice info, baru tahu.. thanks berkongsi info ini..

    ReplyDelete
  4. Malam tadi JR dpt menikmati fenomena ajaib itu step by step dari saat bulan masih penuh, hingga tinggal separuh, kemudian jadi bulan sabit dan lepas tu hilang dlm gumpalan cahaya gelap. Maha suci Tuhan mencipta keajaiban!!

    Tajuk entri terbaru di blog JR: "Ganasnya Chef Wan Sampai Cam Tu Sekali...Ish, Ish, Ish!!!!"

    ReplyDelete
  5. thanks untuk info ni cik rose.. mmg bagus info ni

    ReplyDelete
  6. terima kasih cik rose sudi kongsi info yang memberi peringatan ini.

    ReplyDelete
  7. thanks for sharing cik rose. sesama kita beringat

    ReplyDelete
  8. rajin betul akak tukar2 header, backgroung..kagum betul saya..hampir stiap ari tukar ek??hehe (tu petanda tiap2 ari saya dtg masuk baca kak..hehe)

    ReplyDelete
  9. betul tu..

    mak sy pon ada ckp psl nih..

    ReplyDelete
  10. Ya ALLAH...tatkala smua tgk keindahan gerhana bln. Rupanya ada yg t'sirat. Semoga Allah terima taubat kita smua...InsyaAllah. Gud post. ~Follow me too ya kak ;)

    ReplyDelete
  11. tq coz kongsi info nie kak Rose...
    Jahilnya...sy x tau pun...tp mang x dpt tgk pun...

    ReplyDelete
  12. Subhanallah kuasa Allah kan..

    Rupanya gerhana ni untuk menyedarkan kita bahawa dekatnya kiamat menghampiri kita.

    ReplyDelete
  13. atok baru tahu...terima berkongsi ilmu...

    ReplyDelete

●▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬●
• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
terima kasih kerana korang Ikhlas Memberi Komen...Lambat Atau Cepat...Cik Rose Akan terjah blog Korang...
Semoga kita sama - sama ikhlas berkawan di alam maya Bersama mahabbah cintaNYA
●▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬●
"⎝⓿⏝⓿⎠JAZAKUMULLAH"⎝⓿⏝⓿⎠