Toyol!!!

Author : Cik Rose Cute | 2:29 PM | 18Total Comments |
Ha...aku nak share cerita seram gan korang...dah lama tak tulis cerita seram hehehe..kali nie cerita seram pasal toyol......Toyol niekan suka curi duit....Jom! kita baca kisahnya....

Entah mengapa, lain macam benar perasaannya malam itu.Bukan dia tidak biasa tinggal sendirian di rumah. Lagipun umurnya sudah masuk 25 tahun, tidak perlu bimbang kalau tinggal seorang diri di rumah....

"kata ibu, nenek moyang aku dulu ada membela saka.Hish!!, kenapa aku fikir  yang bukan-bukan ni. Astagfirullah...." Asnira cuba menepis pemikirannya yang negatif.

Belum pun sempat dia meletakkan novel yang di baca di atas meja, kedengaran jelas bunyi tapak kaki    orang berjalan dari bilik yang sengaja di biarkan kosong oleh ahli keluarganya itu.Bilik itu dekat dengan ruang tamu rumahnya.

"Siapa pulak yang berjalan-jalan dalam rumah aku ni," keluh Asnira dalam hati.Tidak lama kemudian, dia memberanikan diri berjalan  kearah bilik itu.Dari lubang kecil dia mengintai melihat keadaan bilik kosong itu.

"Siapa pula yang buka lampu bilik ini?" Seingat aku cuma ruang tamu rumah sahaja yang terpasang lampunya,' bisik  hati Asnira.Jantungnya semakin berdegup kencang.Bagai tuda percaya dengan apa yang dilihatnya.Seekor makhluk kecil sedang bermain-main kacang hijau di antara katil dan almari yang ada di dalam bilik berkenaan.Terasa lututnya lemah dan mindanya melayang-layang ke udara.Asnira cuba gagahkan diri untuk berundur menjauhi bilik kosong itu.Malangnya kakinya semakin lemah longlai.Mulutnya tak henti-henti membaca setiap doa ringkas yang diketahuinya.Malangnya setiap surah2 yang di baca tidak dapat di habiskannya.

Kelihatan makhluk itu begitu tekun bermain biji kekacang tanpa menyedari asnira memerhatikan setiap pergerakannya.

"Ya Allah , makhluk apakah itu? kenapa ada di rumah aku? Kata-kata Asnira sebaik sahaja berjaya keluar dari rumahnya.Dia terlalu takut sehingga terlupa yang dirinya telah berjalan kaki ke rumah jirannya tanpa memakai selipar.

"Kak piah....buka pintu kak piah," laung Asnira lemah. "Kenapa dengan kau nie As,macam ternampak hantu saja?" tanya kak piah pelik sebaik sahaja membuka pintu rumahnya.Asnira mengangguk berkali-kali.

"Memang saya nampak hantu kat rumah saya kak.Dia main biji kekacang.Dari mana datang biji kacang itu pun saya tak tahu.Kak panggil abang Seman kak, diakan tahu sikit ilmu menangkap hantu polong ni.." Rayu Asnira sambil mengesat airmata dek ketakutan yang teramat.

"Ada orang nak aniaya keluarga kamu ni As.Mak ayah kamu ada simpan duit dalam rumah ke?"tanya abang seman inginkan kepastian.

"Kalau tak silap saya dua hari sudah, ibu ada ke bank.Dia kata nak keluarkan duit.Nak bayar duit  tanah yang baru dia cadang hendak beli dari Pak Kadir," Asnira cuba mengingat kejadian sebelum nie.

"Ada orang nak curi duit ibu kamu.Tapi dengan cara halus.Dia hantar makhluk suruhannya.Yang kamu nampak tadi itu adalah toyol.Abang dah masukkan dia dalam botol ini. Abang akan buangnya kelaut nanti," Kata Abang Seman sambil menunjukkan botol lutsinar yang kosong.

P/S: Sebenarnya Ibu Asnira telah meletakkan biji kekacang hijau dekat tempat simpanan duit tersebut.Sebabnya makhluk itu akan terleka  kalau dah jumpa biji kekacang hijau... Aku ingat lagi kata orang tua-tua...kalau taknak toyol curi duit kita..letak biji kekacang hijau ....Betul ke tidak aku pun tak tahu....Tapi menerut firasat aku...betul kot......~Smile Be Happy~ Panjang pulak ya....hehehe...


Nak Tempah edit blog Comel Dan kemas dengan harga murah Tekan Sini Tau..ツ

18 comments:

  1. woo ini kiranya macam tutorial menghalang toyol mencuri duit kitalah ekk..hehe nice story..

    tp toyol skang advance dah rasanya,tak layan dah kacang hijau.keke

    ReplyDelete
  2. Yang heran nya tentang toyol ni ialah mengapa mereka tak pernah terlintas nak mencuri kat ATM? Di situ tak ada pun kacang, tapi mengapa tak mau masuk??

    Entri terbaru di blog JR: "Mengapa Shaheizy Sam Dah Tak Mau Berlakon Lagi, Merajuk Ke??"

    ReplyDelete
  3. tengok tak filem toyol?? yg comel je tuh.. hehe

    ReplyDelete
  4. taruk katak pon boleh kan sbb toyol ni mcm budak kecik..suka main hihi

    ReplyDelete
  5. seram.... kt kg dana pun ada gk org yg membela toyol... ish pastu atuk dana ada bg petua cara lain nk bg toyol tak curi duit..

    kak, tq jenguk blog dana

    ReplyDelete
  6. oic..baru tau tentang kacan hijau tu..eiii,takut..

    ReplyDelete
  7. salam...

    kena beli kacang hijau banyak2 lepas ni..:)

    ReplyDelete
  8. @sekamar rindu

    beli kacang hijau banyak2 buat bubur hehehe

    ReplyDelete
  9. uiskhh, sib baik baca siang2..

    klu mlm2 ni mahu terkencit!

    ReplyDelete
  10. pasal kacang hijau tu xpnh puak sy tahu..

    ReplyDelete
  11. Ade ustaz ni blh hlw toyol.cll sy di talian maxis.byran seikhlas anda.klw nk petua xnk toyol cri wet.simpan wet krtas dlm kitab al quran.klw ilang gk dlm kitab al quran.tu bkn toyol cri.tu org rmh yg cri hahahaa

    ReplyDelete

●▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬●
• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
terima kasih kerana korang Ikhlas Memberi Komen...Lambat Atau Cepat...Cik Rose Akan terjah blog Korang...
Semoga kita sama - sama ikhlas berkawan di alam maya Bersama mahabbah cintaNYA
●▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬●
"⎝⓿⏝⓿⎠JAZAKUMULLAH"⎝⓿⏝⓿⎠