Jangan Mencari Terlalu Sempurna

Author : Cik Rose Cute | 8:33 PM | 6Total Comments |
Tiada apa yang dapat ku luahkan....hanya berterima kasih  kepadamu....Semoga kita sentiasa hidup bahagia di samping anak-anak tersayang Wahai Suamiku.....


Jika kamu memancing ikan……
Setelah ikan itu terlekat di mata kail……
Hendaklah kamu mengambil ikan itu……
Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula kedalam air begitu sahaja…….
Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya……
Ketajaman mata kail kamu & mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup……
Begitulah juga……
Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang ……

Setelah ia mulai MENYAYANGI kamu……
Hendaklah kamu MENJAGA hatinya……
Janganlah sesekali kamu terus MENINGGALKANNYA begitu saja……
Kerana dia akan TERLUKA dengan kenangan sewaktu  bersamamu……
dan mungkin juga TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia masih mengingati kamu……
Jika kamu MENADAH air biarlah berpada-pada……
Jangan terlalu berharap pada takungannya dan menganggap ia begitu teguh……
Cukuplah sekadar untuk KEPERLUANMU sahaja……
Kerana apabila ia mulai RETAK
Tidak sukar untuk kamu menampal dan memperbaiki
semula……
Dan bukannya terus dibuang begitu sahaja……
Begitulah juga……
Jika kamu sedang marah atau kecewa  jangan MENGHUKUM dan
MENINGGALKAN dia begitu sahaja kerana kamu merasa terlalu kecewa dengan sikapnya
Lalu semuanya akan menjadi TERHENTI begitu di sebabkan perkara kecil sahaja...

Jika kamu MEMILIKI sepinggan nasi……
Yang  pasti baik untuk diri kamu……
Yang MENGENYANGKAN dan BERKHASIAT ……
Mengapa kamu berlengah lagi? Cuba mencari makanan yang lain……
Kerana terlalu ingin mengejar KELAZATAN  dan KENIKMATAN……
Kelak , nasi itu akan BASI sendiri dan kamu sudah tidak boleh menikmatinya lagi…Kamu akan MENYESAL ……
Begitulah juga……
Jika kamu telah bertemu dengan seseorang INSAN ……
Yang kamu pasti boleh membawa KEBAIKAN kepada dirimu……
MENYAYANGIMU , MENYANJUNGIMU SEPENUH JIWA untuk menumpang dan segala-galanya….......
TERIMALAH dia seadanya……
Janganlah kamu terlalu memujinya dan mengganggapkan dia begitu  istimewa……
Anggaplah dia manusia biasa……
Kerana apabila dia melakukan KESILAPAN
Tidaklah sukar untuk kamu MEMAAFKANNYA
dan MEMBOLEHKAN hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhir hayat
Dan bukannya MENGHUKUMNYA dan
MENINGGALKAN dia begitu sahaja kerana kamu merasa terlalu kecewa dengan sikapnya
Lalu semuanya akan menjadi TERHENTI begitu sahaja……

Jika kamu MEMILIKI sepinggan nasi……
Yang kamu pasti baik untuk diri kamu……
Yang MENGENYANGKAN dan BERKHASIAT ……
Mengapa kamu berlengah lagi? Cuba mencari makanan yang lain……
Kerana terlalu ingin mengejar KELAZATAN  Dan KENIKMATAN makanan lain……
Kelak , nasi itu akan BASI sendiri dan kamu sudah tidak boleh menikmatinya lagi…Kamu akan MENYESAL ……
Begitulah juga……
Jika kamu telah bertemu dengan seorang INSAN ……
Yang kamu pasti boleh membawa KEBAIKAN kepada dirimu……
MENYAYANGIMU ….
MENGASIHIMU ….dan
MENCINTAIMU ….
Mengapa kamu berlengah lagi? Cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain……
Terlalu mengejar KESEMPURNAAN , KETAMPANAN Atau WANG RINGGIT……
Kelak , dia akan BERJAUH HATI dan kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain……
Kamu juga yg akan MENYESAL
dan tidak ada gunanya lagi……
Oleh itu janganlah kita terlalu mengejar KESEMPURNAAN
kerana ia bukanlah faktor utama KEBAHAGIAAN yang sempurna , sedangkan jika kita boleh memaafkan KESILAPAN orang yang kita sayang dan akur dengan KELEMAHANNYA
sebagai manusia biasa serta kita harus  BERSYUKUR
dengan yang apa KITA sudah MILIKI …kita akan BAHAGIA , BAHAGIA dan terus BAHAGIA …itu lebih BERMAKNA!

“Begitulah  hidup ini tiada yang abadi yg patah Kan tumbuh yang hilang Kan berganti , namun yang berganti tidak mungkin sama seperti yang hilang”.......


Wah!!! malam2..hujan turun dengan lebatnya...sempat lagi bermadah hihihi


Nak Tempah edit blog Comel Dan kemas dengan harga murah Tekan Sini Tau..ツ

6 comments:

  1. amboiii...panjang berjela entry mlm hari, mcm org bercinta je...

    ReplyDelete
  2. hihihi memang tgh bercinta pun...gan cik hubby...cinta berputik semula..Adoi!!! laki aku baca malu jer...hihihi

    ReplyDelete
  3. amboi kak. romantik sungguh puisi diatas.

    ReplyDelete
  4. takper kalau dia baca..
    luahan perasaan seorg isteri
    sweet jer..

    bui pun sll rs nak luah sesuatu pada hubby dlm blog tp malu2 tekoyong..hihihihi

    ReplyDelete

●▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬●
• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
terima kasih kerana korang Ikhlas Memberi Komen...Lambat Atau Cepat...Cik Rose Akan terjah blog Korang...
Semoga kita sama - sama ikhlas berkawan di alam maya Bersama mahabbah cintaNYA
●▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬●
"⎝⓿⏝⓿⎠JAZAKUMULLAH"⎝⓿⏝⓿⎠