Mata Kiri berkedip

Author : Cik Rose Cute | 9:22 PM | 8Total Comments |
Hari nie mata kiri asyik berkedip-kedip jer...tak tahu kenapa...aku cuba google....hehehe..sajer nak tengok...tapi kita tidak boleh percaya benda2 cam nie...betul tak?..aku just nak share sajer di sini...



Di India, tahyul adalah terbalik versi Cina. Ia sekali lagi satu kepercayaan lama bahawa jika hak gerenyet mata anda, anda mungkin mendengar berita baik, mendapatkan wang, atau menikmati kejayaan tertentu. Sebaliknya, meninggalkan mata bergerak-gerak dianggap hell. Pada masa-masa, kelopak mata bergerak-gerak juga boleh berdasarkan jantina juga. Walaupun mata kiri bergerak-gerak dianggap baik untuk wanita, ia mungkin menjadi petanda buruk untuk lelaki. Selain itu, bergerak-gerak daripada murid mata kiri boleh menunjukkan nasib yang baik. Berikut adalah beberapa mata kiri bergerak-gerak khurafat lain yang mengambil kira bahagian yang berlainan anatomi mata. 

Anatomi Mata Kepercayaan
Bahagian tengah mata Keuntungan kewangan atau lain-lain
Kelopak mata kiri Kebimbangan akan berlaku
Kiri bawah mata Perbelanjaan
Murid mata kiri Nasib baik
Kening kiri Kelahiran kanak-kanak dan berita baik

Mata kiri bergerak-gerak Afrika Tahyul

Dalam bahagian-bahagian tertentu di Afrika, termasuk Cameroon, bergerak-gerak daripada isyarat kelopak mata yang lebih rendah yang anda tidak lama lagi akan menitiskan air mata. Apabila gerenyet kelopak mata atas, ia adalah satu tanda bahawa anda akan mempunyai pengunjung yang tidak diduga. Nigeria juga mengikuti versi India mata kiri bergerak-gerak tahyul, dan menganggap ia sebagai tanda nasib malang. 

Mata kiri bergerak-gerak Hawaii Tahyul

Di Hawaii, bergerak-gerak di mata kiri boleh isyarat kedatangan orang asing. Di samping itu dengan kepercayaan ini, terdapat beberapa versi lain tahyul, di mana yang tetap bergerak-gerak mata kiri mungkin isyarat kematian dalam keluarga, dan bergerak-gerak hak mungkin isyarat kelahiran yang bakal berlaku. 

Punca Perubatan Mata bergerak-gerak

Walaupun khurafat mungkin bunyi yang amat menarik dan membuat untuk membaca yang baik, ada sebab saintifik di sebalik kekejangan mata sukarela. Walaupun sensasi fluttering, kadang-kadang dirasai dalam dan di sekitar kelopak mata, sudah tentu boleh menjadi menjengkelkan, ia tidak mungkin menjadi satu isu kesihatan yang serius. Walau bagaimanapun, mereka yang mengalami episod sering berulang penguncupan otot kelopak mata, perlu mendapatkan rawatan perubatan untuk menolak kemungkinan keadaan asas yang melibatkan saraf optik atau otot optik. Mata bergerak-gerak sukarela, yang juga dirujuk sebagai mata kekejangan otot, boleh dikaitkan dengan masalah mata yang dikenali sebagai blepharospasm benign penting. Keadaan ini sebenarnya disebabkan oleh pengecutan tidak terkawal otot di sekitar kelopak mata. Ini kronik, tidak terkawal berkelip mata boleh hasil daripada mata kering, konjunktivitis, atau sensitiviti cahaya. Faktor-faktor lain yang boleh membawa kepada bergerak-gerak di mata termasuk:
Kurang tidur
Tekanan yang melampau dan keletihan
Masalah penglihatan
Pencemaran
Keradangan kornea atau kelopak mata
Pengambilan alkohol yang berlebihan dan kafein
Magnesium atau kekurangan vitamin
Alahan mata
Gangguan neurologi seperti ganglia basal
Kelopak mata bergerak-gerak juga boleh dikaitkan dengan gangguan saraf seperti sawan, penyakit Parkinson, sindrom Tourette, atau alahan mata tertentu dan kecederaan. Jika ia adalah satu keadaan yang melampau dengan mata kiri bergerak-gerak berterusan untuk lebih daripada satu minggu, bersama-sama dengan kejang muka dan radang kelopak mata, anda perlu untuk berunding dengan seorang doktor yang mungkin menetapkan ubat-ubatan secara lisan atau titisan mata tertentu. Dalam kes-kes tertentu, myectomy atau pembedahan untuk merawat mata berkelip mungkin perlu dilakukan untuk mengubati berlebihan sentakan mata. Mengurangkan tekanan pada mata dengan mendapat tidur yang cukup dan mencuci mata anda secara berkala. 

Penafian: Artikel ini  adalah untuk tujuan maklumat sahaja. Jika anda mengalami apa-apa bergerak-gerak atau tidak selesa di mata, pastikan anda dapatkan bantuan perubatan


Kat sini hujan lebat...seronoknya tidur malam nie sejuk...tempat korang hujan tak?  
“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐABAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”

“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTUKESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTUKEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”.


Nak Tempah edit blog Comel Dan kemas dengan harga murah Tekan Sini Tau..ツ

8 comments:

  1. Kt sni ujn kak..sya duk atas tilam smbil makn roti dgn milo..hehe

    ReplyDelete
  2. Hehe... Pnh gak dgr mitos pasal mata berkedip nih..

    ReplyDelete
  3. Macam-macam persepsi dan pendapat orang terhadap kerdiapn mata ini ye..

    ReplyDelete
  4. ye la jgn percaya sgt.. kalo terjadi mungkin kebetulan jer..

    ReplyDelete
  5. salam k.CR..

    huhu..selalu jgk tetiba mata tu berkedip2.
    kdg2 kelopak,kdg2 bawah mata..

    betul tu.jgn percaya kpd petanda2 tu semua.. :)

    ReplyDelete

●▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬●
• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
terima kasih kerana korang Ikhlas Memberi Komen...Lambat Atau Cepat...Cik Rose Akan terjah blog Korang...
Semoga kita sama - sama ikhlas berkawan di alam maya Bersama mahabbah cintaNYA
●▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬●
"⎝⓿⏝⓿⎠JAZAKUMULLAH"⎝⓿⏝⓿⎠