Waspada Menjaga Lidah Kita

Author : Cik Rose Cute | 12:11 AM | 8Total Comments |
************ # Salam Untuk Kawan2 Warga Blogger #*********


Sekarang sudah pukul 11.26pm.....Anak aku yang kedua tak nak tidur lagi..Terpaksalah aku layan blog kejap...Sementara menunggu Si Haziq  tengah layan kartun kegemarannya.Kalau ikutkan mata aku ni dah mengantuk giler tau...,my hubby dah tidur because pukul 2.00 pagi nak bangun tengok bola katanya.Tengah belek buku Hidayah..terbaca artikel 'Waspada Menjaga Lidah '..fikir2 balik..apa salahnya..aku share dengan kauorang semua hehehe...Ada faedahnya...Betul Tak?

"SESUNGGUHNYA kebanyakan dosa anak Adam berada pada lidahnya. " (HR. THAbrani dan Al - Baihaqi ). Bayangkan apabila kita menghadapi masalah lidas di lidah. Serba tak kena di buatnya.Apatah lagi apabila bahagian lidah kita seolah-olah melepuh dan menimbulkan luka.Anda boleh bayangka, betapa menderitanya kita selama beberapa hari.
Makan tidak enak, bahkan lebih banyak di paksakan berbanding di nikmati. Bercakap pun harus di atur sedemikian rupa jangan sampai menimbulkan gesekan pada bahagian-bahagian lidah yang luka.Pada saat-saat lidah kita berkurang fungsinya, bahkan kita rasakan lebih banyak menyumbang rasa sakit, biasanya kita baru menyedari, betapa berharganya sepotong lidah bagi seorang manusia.
Hanya kerana lidah kita melepuh atau lidas, kita sudah merasakan betapa terseksanya seluruh bahagian rongga mulut kita, bahkan tidak nyamannya seluruh aktiviti hidup kita.Apalagi jika Allah S.W.T mencabutnya, kesengsaraan macam apa yang boleh menggambarkan penderitaan kita?
Allah S.W.T. memberikan lidah  kepada kita, sekurang-kurangnya untuk dua fungsi utama.

  1. Mengecap rasa, sehingga kita dapat menikmati aneka makanan yang harus kita makan setiap harinya untuk menunjang keperluan fizik kita.Dengan kemampuan lidah seperti itu, aktiviti makan yang kita lakukan tidak hanya sekadar mengisi perut untuk menyalur tenaga keseluruh tubuh, tetapi juga menikmati gigitan demi gigitan aneka rasa sedap apa yang kita makan. Dengan kemampuan ini manusia dapat menikmati aktiviti makan sebagai aktiviti yang menyenangkan.
  2. Lidah mengatur bunyi yang keluar dari rongga mulut kita sehingga memungkinkan kita mampu mengeluarkan suara dengan bermacam-macam bunyi yang berbeza-beza dalam bentuk kata-kata yang membuat kita bisa berkomunikasi dengan orang lain.Pada sisi ini lidah memiliki fungsi sosial yang penting, iaitu mengkomunikassi gagasan atau pesan antara sesama manusia yang memungkinkan manusia mampu hidup bermasyarakat dengan aturan-aturan yang mampu mereka fahami bersama.
Dengan dua fungsi utamanya itu, lidah menjadi anugerah besar bagi umat manusia.Ia menjadi salah satu dari berjuta nikmat Tuhan yang tidak dapat kita ukur dengan harta yang kita miliki. Akan tetapi, jika kita tidak mampu menjaga lidah kita, anugerah besar itu akan berubah menjadi petaka besar dalam kehidupan kita.
Lidah boleh mempertemukan dua hati yang sebelumnya tidak saling mengenal. Lidah boleh mencairkan hati yang kerassss dan penuh amarah. Tetapi lidah juga menjadi penyebab menusuk hati orang lain., mengobarkan permusuhan dan dendam bahkan menciptakan perang besar. Sepotong lidah boleh menjadi lebih buas dari mulut harimau, lebih tajam dari pisau silet dan lebih panas dari kobaran api.
Persahabatan yang hangat boleh berubah jadi permusuhan abadi kerana lidah yang tidak terjaga. Hubungan harmoni dengan tetangga boleh berubah jadi pertengkaran sengit gara-gara lidah yang bercakap sesuka hati. Bahkan kelembutan hati seorang ibu boleh berubah menjadi sumpah dan kutukan jika lidah tidak di kekang. Maka tidak hairanlah jika Rasulullah s.a.w menyatakan bahawa dosa manusia kebanyakannya bersumber  dari lidahnya...


P/S: Pesanku jagalah lidah anda supaya tidak menyakiti hati orang lain.....Aku pun kena jaga lidahku ini...supaya tidak menyakiti orang lain terutama 'My hubby ' huhuhu..Kauorang tengok tak Bersamamu yang suaminya kena Kanser Lidah Kesiankan....Seram sejuk tengok.


Nak Tempah edit blog Comel Dan kemas dengan harga murah Tekan Sini Tau..ツ

8 comments:

  1. Salam Nurulizzah Hidayah...

    Terima kasih sudi bertandang ke blog Akak...

    ReplyDelete
  2. lidah otot manusia yg paling kuat..lidah jugak lebih tajam dari pedang..

    ReplyDelete
  3. nama pun manusia kan...kdg2 terlepasssssssss jugak tanpa sedar :)

    ReplyDelete
  4. Betul tu Cik Betty...saya sokong...

    ReplyDelete
  5. kita manusia..kadang2 terlepas cakap jugak..dan tanpa di sedari membuatkan ada orang terasa...

    ReplyDelete
  6. wah..best entry nie...mmg kita, kn sentiasa kn jg lidah yang tak bertulang ni...

    ReplyDelete
  7. Betul. Kenalah jaga lidah sebaiknya.

    ReplyDelete

●▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬●
• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
terima kasih kerana korang Ikhlas Memberi Komen...Lambat Atau Cepat...Cik Rose Akan terjah blog Korang...
Semoga kita sama - sama ikhlas berkawan di alam maya Bersama mahabbah cintaNYA
●▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬●
"⎝⓿⏝⓿⎠JAZAKUMULLAH"⎝⓿⏝⓿⎠