Info Untuk Pengemar Sushi

Author : Cik Rose Cute | 2:32 PM | 10Total Comments |
Siapa pengemar makanan Jepun nie? aku rasa pasti ramai yg sukakan....aku kurang sikit kalau makan ikan mentah nie....mulut aku tak mau masuk...kikiki...Sebenarnya aku nak kongsi satu info bahawa pengambilan sushi boleh menyebabkan badan kita akan terdedah kepada penyakit jantung.Betulkah? emmm...nie yg aku nak kongsi dengan korang nie...selepas nie siapa yg suka makan sushi haruslah kurangkan supaya kesihatan terjamin...


  • Sushi yang sebelum nie dikatakan sebagai makanan sihat kerana ia mengandungi rendah kalori tetapi kaya dengan Omega 3.Namun menurut satu kajian,ikan mentah berpotensi membahayakan kesihatan kerana tinggi kandungan 'MERKURI' atau 'RAKSA'.
  • MERKURI amat merbahaya kerana ia boleh merosakkan sistem saraf jika di ambil jumlah yang banyak.
  • Antara ikan yg mempunyai kandungan 'MERKURI' yang tinggi adalah seperti tuna gergasi,yu atau sardin.(lepas nie...tak boleh makan sardin selalu)


Menurut info yang aku baca,kajian ini telah di lakukan oleh sekumpulan penyelidik Majlis Pertahanan Sumber Alam Semula Jadi (NRDC) di New York,Amerika Syarikat (AS) mendapati pengambilan ikan di cemari merkuri boleh memberi menyebabkan kemandulan dan tekanan darah.

Dalam kajian tersebut turut mendapati kandungan merkuri dalam sushi cukup tinggi dan membahayakan kesihatan kerana di kaitkan dengan penyakit jantung melalui aktiviti enzim pada dinding pembuluh darah.Oleh itu, bagi penggemar makanan sushi anda disarankan untuk mengambil hanya dua sajian ikan yang mengandungi Omega-3 pada setiap minggu.

korang jangan makan banyak tau hihihi


Nak Tempah edit blog Comel Dan kemas dengan harga murah Tekan Sini Tau..ツ

10 comments:

  1. nasib sya bkn penggemar sushi.. x pnh makan pun & x terasa pun nak makan.. huhuhu

    ReplyDelete
  2. sya mmg tak minat mkn sushi..pernah mkn sekali je pastu tknk dah..

    ReplyDelete
  3. tp tgk kt jepun ramai je yg sihat walafiat mkn makanan mentah tuh... agaknyer bg sesetengah tempat je kot

    ReplyDelete
  4. errr...akakpun suka sushi..tapi suka yang tuna atau telur je..termasuk califonia roll tu...hmmm. Takut jgak dgr info ni. Mungkin jangan makan berlebihan kut?

    ReplyDelete
  5. alamak...saya minat sushi pulak tu...thanks for sharing...makan kena beringat la ni yer

    ReplyDelete
  6. nasib baik tak suka sushi..hahahaaa

    ReplyDelete
  7. pernah cuba mkn sushi ni..tp xboleh telan hehehe...
    kira bahaya jugaklahkan mkn mentahh

    ReplyDelete
  8. serius tekak deqla xleh terima sushi nih... dulu penah beli tp sudahnya ida yg perabiskan.. x suka la.. hoho

    ReplyDelete
  9. Saya tak berapa suka makan sushi.

    ReplyDelete

●▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬●
• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
terima kasih kerana korang Ikhlas Memberi Komen...Lambat Atau Cepat...Cik Rose Akan terjah blog Korang...
Semoga kita sama - sama ikhlas berkawan di alam maya Bersama mahabbah cintaNYA
●▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬●
"⎝⓿⏝⓿⎠JAZAKUMULLAH"⎝⓿⏝⓿⎠