Ilmu Sains Para Nabi Kita

Author : Cik Rose Cute | 11:17 AM | 11Total Comments |
Korang tahu tak?bagaimana ilmu Sains wujud?Siapakah orang pertama mengetahui ilmu Sains ? kadang2 aku terfikir jugak....bagaimana orang2 dulu-dulu tahu menanam pokok,sayur-sayuran,mengenal huruf dan macam-macam lagi.....waktu sekolah dulu...ingin jugak tanya cikgu...tapi segan kikiki...Kalau nak tahu lebih detail...jom! baca...boleh dapat ilmu sedikit untuk hari ini...

Sains Nabi Adam
  • Bapa pelopor dan perintis ilmu sains.
  • Menurut Ibnu Kathir, Allah S.W.T mengajar Nabi Adam melalui malaikat Jibril kaedah menanam pokok dan membuat besi.
  • Nabi Adam mempunyai ilmu yang lengkap merangkumi pengiraan, kemahiran, keimanan, dan keduniaan.
  • Nabi Adam mahir dalam pelbagai bahasa yang kemudiannya tersebar ke seluruh dunia.
Sains Nabi Syith
  • Baginda merupakan anak kepada Nabi Adam. Oleh itu ilmu sains Nabi Adam telah diwarisi oleh nabi Syith.
  • Baginda pakar dalam bidang perubatan.
  • Baginda juga pelopor kepada ilmu astrinomi yang kemudiannya diwarisi oleh ilmuan Mesir, Yunani, dan Babylon.
Sains Nabi Idris
  • Baginda pakar dalam bidang astronomi, perubatan, matematik, dan teknologi bangunan.
  • Beliau juga merupakan manusia pertama yang menulis menggunakan pen untuk menulis.
  • Nabi Idris terkenal sebagai Nabi yang pandai membaca dan menulis, menggunting dan menjahit pakaian dari kulit binatang.
  • Menurut Ibnu Kathir, Nabi Idris adalah orang pertama memakai baju yang berjahit dan menggunakan kulit binatang sebagai pakaian.
Sains Nabi Nuh
  • Nabi Nuh memiliki ilmu fizik dan matematik yang tinggi.
  • Nabi Nuh memiliki ilmu pelayaran dan merupakan nakhoda yang cekap.
  • Beliau juga memiliki kemahiran dan teknologi membuat kapal.
  • Baginda memiliki ilmu sains bahan iaitu sains kayu dan logam besi.
  • Nabi Nuh memiliki ilmu tumbuh-tumbuhan dan pertanian.
  • Nabi Nuh memiliki ilmu teknologi pemprosesan kayu dan logam.
  • Segala ilmu yang dimiliki oleh baginda adalah daripda wahyu Allah S.W.T
Sains Nabi Hud dan Salleh
  • Nabi Hud dan Salleh pakar dalam teknologi bangunan.
Sains Nabi Ibrahim
  • Nabi Ibrahim pakar dalam bidang astronomi.
Sains Nabi Sulaiman
  • Baginda mahir dalam bahasa haiwan dan binatang.
  • Nabi Sulaiman dikurniakan ilmu mengenai tembaga.
Sains Nabi Isa
  • Nabi Isa pakar dalam ilmu perubatan.
Sains Nabi Muhammad S.A.W
  • Baginda memiliki semua ilmu sains. Hal ini kerana Nabi Muhammad S.A.W dianugerahkan sebuah kitab Al-Quran yang terkandung sumber segala ilmu pengetahuan.
  • Terdapat 6666 petunjuk di dalam Al-Quran dan daripada jumlah tersebut lebih daripada 1000 petunjuk berkaitan dengan ilmu sains.
  • Nabi Muhammad S.A.W juga pakar dalam bidang geologi dan perubatan.
sumber


Nak Tempah edit blog Comel Dan kemas dengan harga murah Tekan Sini Tau..ツ

11 comments:

  1. sebab tu mereka terpilih sbg nabi. bkn krn wara shj ttp krn ketinggian ilmu yg dimiliki

    ReplyDelete
  2. tq share info yg bermanfaat ni ye cik rose...

    ReplyDelete
  3. segala ilmu bermula daripada ilmuan Islam .

    ReplyDelete
  4. subhanAllah..x terbanding dgn ilmu yg ada pada umat seluruh dunia di zaman ni kan kak... tinggi betul ilmu mereka..

    ReplyDelete
  5. subhanAllah..x terbanding dgn ilmu yg ada pada umat seluruh dunia di zaman ni kan kak... tinggi betul ilmu mereka..

    ReplyDelete
  6. Subahanallah..ilmu mereka lbih tggi drp umat sekarang..sbnrnye sains islam lebih maju drp sains org yahudi

    ReplyDelete
  7. nice sharing..dari tak tahu jadi tahu... :)

    ReplyDelete

●▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬●
• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
terima kasih kerana korang Ikhlas Memberi Komen...Lambat Atau Cepat...Cik Rose Akan terjah blog Korang...
Semoga kita sama - sama ikhlas berkawan di alam maya Bersama mahabbah cintaNYA
●▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬●
"⎝⓿⏝⓿⎠JAZAKUMULLAH"⎝⓿⏝⓿⎠