07 March 2014

KORANG PERNAH MINUM & TELAN "PEARL" DALAM BUBBLE TEA?

Assalamualaikum.....

Korang pernah tak minum dan telan "pearl" dalam bubble tea? aku pun pernah jugak telan hihihi...sebab tak tahu kesan buruknya....Okey hari nie...aku nak share tentang minuman nie....



Memakan pearl didalam buble tea adalah sama dengan memakan plastik kerana Pearl dibuat dari serbuk casava yang membawa kepada kerunan sianida.

Protein Sekoi(Mullet) di tambah didalam ramuan pearl ini untuk menambah kekenyalan dan ketahanan pearl. Protein ini adalah sejenis bedak plastik and again, it is a plastik ok!!! Plastik tidak boleh dihadam oleh badan kita maka ia akan menjadi bahaya didalam tubuh badan kita.

Menurut pakar2, terdapat banyak mineral berbahaya didalam penggunaan pearl ini antaranya plumbum, arsenik dan tembaga.


Pengambilan berlebihan akan memberi pelbagai kesan kepada kesihatan kita seperti kerosakan buah pinggang dan sakit jantung.

Bukan sekadar wujudnya karsinogen biphenyls aspolychlorinated, ada juga bahan lain seperti styrene, acetophenone dan brominated yang mana seharusnya bahan itu tidak ada dalam bahan makanan. Menurut pengkajinya, Manfred Moller bahan tersebut secara perlahan akan mengganggu kekebalan tubuh, gangguan sistem reproduksi, kerosakan sistem saraf dan kekacauan sistem endorkin.

Menghisapnya melalui sedutan yang besar, bebola kenyal itu akan masuk ke saluran pernafasan dan paru-paru. Atas faktor kesihatan, Jerman sudah mula memperingatkan masyarakat untuk menghindari produk itu.

Mohon Share pada rakan2 ye...



PENTING!!! Terdapat banyak syarikat yang telah membuat ujian terhadap pearl mereka dan ada yang lulus... Adalah lebih elok jika kita melihat kelulusan itu dahulu sebelum kita minum. Aku tak cakap semua syarikat yang mengeluarkan berbahaya, akan tetapi kebanyakkan syarikat kantoi ujian makmal, sebab tu sampai kecoh kat TV... semua terletak pada tangan sendiri ye.Aku sekadar  share info jer.....heheheeh.....

sumber

11 comments:

  1. lepas nie takmo makan pearl tu dah..

    ReplyDelete
  2. dulu2 pernah jugak..tp selepas kecoh kat tv/fb.. tak nak makan dah..kalau beli pun tak letak pearl tu dah..:) peringatan yg bagus..sebab manusia ni cepat lupa..:)

    ReplyDelete
  3. dulu suka gila air bubble ni...pastu adik ipar tegur cakap bahaya bla bla bla mmg terus stop minum dah....huhu..

    ReplyDelete
  4. mujur sy x suke bubble tuh...xpenah mkn pon..penah gak beli air yg ltk benda tu tp minum air je bubble tu buang

    ReplyDelete
  5. first time minum air bubble ni, masa tu belum famous lagi.. tak suka sangat dengan bubble tu.. lepas tu tak pernah minum lg, apatah lagi makan bubble tu. mujur la.. :)

    ReplyDelete
  6. la yeke..dulu selalu gak minum air ni ltak bubble tu..uwaa,,bnyk kesan buruk nya..

    ReplyDelete
  7. Huhu.. Dulu memang suka sangatla telan pearl ni.. Nasiblah skang dah susah nak jumpa yg ada tanda halal.. Huhu.. Thanks for sharing... Lepas ni minum air masak jelah banyak2.. Lagi bagus utk kesihatan.. Gugugu~

    ReplyDelete
  8. ada isu pearl keluaran taiwan kot tak silap..yg sebenarnya pearl sepatutnya adalah tepung aje...tak pasti sangat sumber dr mana ni..

    ReplyDelete
  9. Sy pernah tertelan...xsuke xsuke...sy beli sbb nk minum air je tp tertelan skali ngn pearl...

    ReplyDelete

●▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬●
• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
terima kasih kerana korang Ikhlas Memberi Komen...Lambat Atau Cepat...Cik Rose Akan terjah blog Korang...
Semoga kita sama - sama ikhlas berkawan di alam maya Bersama mahabbah cintaNYA
●▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬●
"⎝⓿⏝⓿⎠JAZAKUMULLAH"⎝⓿⏝⓿⎠