04 October 2014

Tips hilangkan bintik-bintik chicken pox tanpa menyebabkan parut di Muka

Assalamualaikum....

Sekarang niekan musim chicken pox...So di sini aku ingin kongsikan tip yang menarik hilangkan bintik-bintik chicken pox tanpa menyebabkan parut di muka...kalau ada parut kat muka...kan susah....aku ada satu parut chicken pox kat muka...betul2 kat tengah dahi tau...dah susah dah nak hilang parut kat muka aku....aku kena chicken pox waktu aku darjah 6...tak mau dah nak hilangkan sekrg....aku syorkan petua nie untuk chicken pox yg masih baru lagi...

Pemuda 1. 
(Kenapa pemuda? sebabnye orang muda yang kate bukan orang tua. kihkih.)

Cara ni sebelum ade parut maksudnya untuk elakkan parut. First skali, biarkan bintik-bintik tu semua kering sepenuhnya. Dia akan turns colour to dark choco tak pun kehitaman. Tu maksudnya dah kering la. Kalau belum jangan buat lagi sebab mungkin akan berdarah and confirm akan jadi parut.

Second, amik vaseline. Murah je RM 5 untuk botol kecik boleh beli dekat farmasi. Colet dan letakkan kat atas bintik-bintik yang dah kering tu. Letak banyak sikit pun taper. Ingat tau letak banyak sikit. Tunggu lebih kurang 10 minit and try remove bintik tu. Youolls akan rasa senang je nak remove, tak sakit, tak berdarah and takkan tinggal parut compared kalau kopek begitu saja. Sakit wooo.


Petua 1. 
(Yang ni baru orang tua yang kata.)

Cara ni pulak kalau memang dah ade parut. Contohnya kalau kudis yang belum kering lepas tu korang kopek pulak kan mesti ade parut nanti so bleh cuba petua ni. Tumbuk kan sikit kulit kayu manis yang buat masak tu. Tumbuk biar hancur sikit lah. Lepastu campurkan dengan bedak sejuk dan lumurkan pada tempat yang berparut. Cara ni lambat sikit memerlukan masa. Takpe nak cantik kan? kene sabar ye. heee.

Sebenarnya aku baru jer terbaca kat blog LabyRinth  terus aku share kat sini....mudah untuk aku....manalah tahu anak aku pulak yg terkena penyakit nie...boleh guna tip nie....hihihi

2 comments:

  1. mantap banget nih infonya,, terima kasih atas pencerahanya gan http://obatherbalgondonganid.wordpress.com/index.php/obat-herbal-gondongan-www-obat-herbal-gondongan-wordpress-com/

    ReplyDelete

●▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬●
• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
terima kasih kerana korang Ikhlas Memberi Komen...Lambat Atau Cepat...Cik Rose Akan terjah blog Korang...
Semoga kita sama - sama ikhlas berkawan di alam maya Bersama mahabbah cintaNYA
●▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬●
"⎝⓿⏝⓿⎠JAZAKUMULLAH"⎝⓿⏝⓿⎠