19 August 2014

RESEPI KEK KASTARD PANDAN

Resepi kastard.

Bahan (A)
160 gm gula kastor 
500 ml air daun pandan
1 sudu besar serbuk agar-agar segera

Bahan (B)
400 ml santan pekat
85 gm tepong hoen kwee hijau
1 sudu kecil pewarna hijau
secubit garam

Cara-cara
Kek span di hiris kepada 2 bahagian. Ketepikan
Untuk membuat kastad, campurkan kesemua bahan (A) dalam periuk.
Masak atas api sederhana hingga mendidih.
Kacau hingga gula hancur.
Satukan bahan (B) dalam mangkuk dan gaul rata.
Masukkan aduanan ini kedalam adunan (A).
Kacau atas api sederhana hingga adunan pekat dan mendidih. (jgn terlalu lama/pekat, nanti tak smooth bila dituang atas kek)
Sediakan acuan bulat atau petak, guna jenis loose tin atau apa jer bentuk kek span kita.. (Saya gunakan balik acuan yang digunakan untuk memasak kek tadi).
Letakkan satu lapisan kek span dalam acuan. tuangkan 1/3 aduan kastad keatas kek hingga menutupi lubang di sekelilingnya
Letakkan lapisan kedua kek span dan tuang lagi kastad.
Hentakkan acuan 3 kali di atas meja yang agar kastad padat dibahagian bawahnya, biarkan kek sejuk baru dimasukkan dalam peti sejuk
Keluarkan kek yang telah sejuk dari acuan .
Salut dengan kelapa kering atau hias mengikut citarasa anda..


Sedapnya.....teringin nak buat...takut tak jadi kui...kui...

14 comments:

  1. wah resipi kastad memang sedap ni che rose. Blog PSS saya ok sda ke..usah risau kosnya ya. mohon ada ehsan ya..Dia beri rahmat. Amin

    ReplyDelete
  2. Assakamualaikum dan salam singgah ptg Sis..sedapnyer kek tu..teringin nak mencubanyer..hehe..

    ReplyDelete
  3. salam. alamak..nampak sedap sangat!

    ReplyDelete
  4. gud sharing..mintk resepi yeh hihi

    ReplyDelete
  5. Nampak pun dah sedap..apa lagi rasanya...nak cuba nak cuba nak cuba

    ReplyDelete
  6. nampak macam rumit, tapi mesti sedap kannnn

    ReplyDelete
  7. Asalamualaikum teman blogger ku Che Rose. Cantik gambar kek ya.
    Che Rose, blog saya Pesona Etuza ada masalah setting di papan pemuka, saya langsung tak boleh drop komen di ruang komen saya sendiri. Tapi saya boleh komen ke blog kawan kawan lain. Che rose petang ni rm 20 saya masukkan ke akaun mybnk che rose ya. Saya tak boleh jika tak dapat lihat komen komen kawan kawan kat blog saya. nanti tolong seting ya..email ezakehidupan@gmail.com dan pasword ialah kesumaku ya. Mohon sangat2 bantu saya saya tak dapat buat apa2 saya mungkin ada kesilapan tekan tekan lari seting terus.
    Tq ya..komen ni jangan publish ya

    ReplyDelete
  8. Asalam che rose..sedap sangat nampak..kreatif gambar kek.

    ReplyDelete

●▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬●
• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
terima kasih kerana korang Ikhlas Memberi Komen...Lambat Atau Cepat...Cik Rose Akan terjah blog Korang...
Semoga kita sama - sama ikhlas berkawan di alam maya Bersama mahabbah cintaNYA
●▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬●
"⎝⓿⏝⓿⎠JAZAKUMULLAH"⎝⓿⏝⓿⎠