Apa Itu Sengugut

Author : Cik Rose Cute | 12:42 PM | 13Total Comments |
Sakit ketika datang haid atau senggugut adalah satu masalah yang biasa dialami oleh banyak wanita dan lazimnya dialami oleh gadis yang baru meningkat remaja. Keadaan ini digelar " primary spasmodic dysmenorrhea" dan tidak semestinya menandakan sesuatu penyakit. Ianya dibahagikan kepada dua bahagianseperti senarai dibawah.

Senggugut jenis Pertama dalam beberapa tahun pertama selepas akil baliq, pusingan haid seseorang gadis masih belum teratur lagi. Haid mungkin akan datang tiga atau empat bulan sekali. Senggugut biasanya mula dirasai 2-3 tahun kemudian.

Rasa sakit sewaktu datang haid ini adalah disebabkan olih kuncupan rahim yang begitu kuat sekali untuk mengeluarkan ketulan darah haid yang bercampur sedikit tisu daripada selaput endometrium . Darah haid ini perlu keluar menerusi saluran pangkal rahim yang biasanya masih sempit dikalangan gadis remaja. Kuncupan rahim yang kuat ini adalah disebabkan olih sejenis hormon yang digelar dengan nama “Prostaglandin”.   

Kesakitan ini berbeza antara seorang wanita dengan yang lain.  Ada yang mungkin rasa sakitnya ringan sementara yang lainnya akan mengalami sakit yang teruk hingga tergolek-golek. Jangka waktu sakit juga berbeza, ada yang mengalami sehari, ada pula yang mengalaminya setiap kali datang haid bergantung kepada keadaan.

Ramai dikalangan wanita yang risau samada senggugut bolih menyebabkan kemandulan. Ini tidak benar dan senggugut biasanya akan hilang setelah gadis berumahtangga dan mendapatkan anak apa anda tidak percaya. Kehamilan dan kelahiran dapat mengatasi masalah kesempitan pada saluran rahim yang menjadi punca pada senggugut. Walau demikian sebahagian kecil dari mereka akan menghadapi masalah ketidaksuburan dan mudah gugur kandungan jika senggugut itu berterusan selepas kahwin. Mereka ini mungkin mengidap penyakit ‘endometriosis’

Gadis gadis yang mengalami senggugut bolih mengambil ubat penawar sakit seperti Panadol, Aspirin, Ponstan, Synflex dan lain ubat yang sesuai. Tetapi dalam kes kes yang lebih teruk, doktor akan memberi ubat penawar sakit yang mengandongi hormon ‘ Norethisterone’.

Senggugut jenis kedua ialah ‘congestive dysmenorrhea’ yang biasa dialami oleh wanita yang sudah berkahwin dan melahirkan anak. Lazimya senggugut yang dialami itu lebih teruk dan lebih panjang waktunya.   Senggugut ini disebabkan olih sesuatu penyakit dalam alat peranakan. Diantara penyakit ini termasuklah ketumbuhan dalam rahim  seperti ‘endometriosis’, ‘adenomyosis’, ‘fibroids’ dan jangkitan kuman pada perkakas peranakan. Wanita yang mengalami masalah ini perlu bertemu doktor pakar sakit puan.

Kebanyakkan daripada mereka menghadapi masalah kurang subur, mudah keguguran, perdarahan yang berlebihan dan berpanjangan atau senggugut yang sangat teruk. SENGGUGUT yang biasanya menyerang anak-anak gadis. Biasanya senggugut akan hilang bila seseorang gadis itu telah berkahwin dan beranak pinak. Dan senggugut tidak akan datang lagi. Namun ada pengecualiannya di mana terdapat juga kaum wanita yang masih mengalami penyakit senggugut walaupun sudah beranak pinak dan juga pada wanita post menopaus; yakni wanita yang sudah melalui zaman menopaus tetapi darah haid datang semula. Senggugut atau dismenorea (Dysmenorrhoea) ialah rasa sakit atau tidak selesa ketika datang haid. Senggugut biasanya bermula sejak seseorang gadis berumur belasan tahun dan berpunca daripada masalah kesihatan atau penyakit.
Senggugut dikaitkan dengan pengeluaran berlebihan bahan yang disebut prostaglandin dari lapisan dalaman rahim (uterus) semasa haid. Prostaglandin mengakibatkan kontraksi otot rahim dan perubahan pembuluh darah. Keadaan ini menimbulkan rasa ngilu atau sakit ketika haid. Ketulan darah haid yang membeku boleh juga menyekat aliran keluar darah dan meningkatkan tekanan intrauterin sehingga menyebabkan rasa sakit. Senggugut boleh juga disebabkan oleh penyakit seperti penyakit keradangan pelvis atau pinggul, endometriosis dan kanser rahim. la ditandai oleh rasa senak di bahagian bawah abdomen selama beberapa hari sebelum haid dan kadangkala berlangsung sehingga selesai haid. Penderita senggugut ada kalanya mengeluh akan masalah kekerapan membuang air kecil, cirit birit, pening, kembung, rasa sakit di buah dada, kemurungan dan rasa cepat marah.

Senggugut yang biasa yakni bukan kerana penyakit lain dalam tubuh akan hilang setelah anak gadis itu kahwin dan melahirkan anak pertama. Manakala senggugut akibat penyakit pula memerlukan rawatan khusus bergantung kepada penyebab penyakit. Di peringkat ini pesakit dinasihat berjumpa doktor untuk rawatan dan ubat.



Nak Tempah edit blog Comel Dan kemas dengan harga murah Tekan Sini Tau..ツ

Petua hilangkan sengugut

Author : Cik Rose Cute | 9:06 AM | 13Total Comments |
Assalamualaikum...

Selamat Pagi...Hari nie nak kongsi dengan korang petua hilangkan sengugut..yang terjadi di kalangan perempuan...Sapa-sapa yang belum tahu boleh amalkan petua nie...Jangan amalkan telan ubat...tidak elok untk kesihatan kita dalam jangka masa yg panjang...Orang dulu-dulu suka amalkan cara perubatan kampung...Itu sebab orang dulu-dulu sihat dan umur dorang panjang...


Cara pertama ,
1.Tumbuk halia dan campurkan sedikit garam,kemudian tambahkan air,minum seperti biasa,halia akan membantu kurangkan kesakitan dan membuang angin dalam badan..

2.Minum air teh pahit tanpa gula

3.Ambil daun sirih dan serai wangi kemudian rebus dan minum airnya.

4. Petik daun betik ,tumbuk dan airnya diminum setiap pagi sehingga senggugut hilang

Bahan-bahannya...senang dapatkan....Insya Allah..dapat menahan kesakitan anda...

Kredit SINI


Nak Tempah edit blog Comel Dan kemas dengan harga murah Tekan Sini Tau..ツ

KHASIAT 6 BUAH-BUAHAN KEGEMARAN RASULULLAH S.A.W

Author : Cik Rose Cute | 10:46 PM | 6Total Comments |
Assalamualaikum...dan Selamat Malam untuk sahabat di alam maya...sebelum tidur nak share dengan korang tentang khasiat 6 buah-buahan kegemaran Rasulululah yang patut kita tahu


KURMA
Kajian menunjukkan bahawa buah kurma kaya dengan zat besi dan kalsium.Unsur zat besi dan kalsium adalah unsur yang paling tinggi bagi pembentukan susu ibu,pembentukan darah dan sumsum tulang dan ini sesuai bagi pertumbuhan kanak-kanak.Kajian lain pula membuktikan kurma antara makanan yang cepat diproses sebagai bekalan tenaga dan tidak beri tindak balas terhadap pesakit kencing manis. Kerana gula yang terdapat dalam kurma merupakan gula yang diperlukan oleh tubuh.

ANGGUR
Allah s.w.t telah menyebut mengenai buah anggur dalam al-Quran sebanyak 6x.Semua perkara berkaitan buah anggur dalam al-Quran melambangkan nikmat dan kurnia Allah kepada hamba-Nya.Khasiat yang terdapat dalam buah anggur ialah mineral(fosforus dan kalsium),vitamin A&B serta gula (glukos &fruktosa).Kandungan yang terdapat dalam buah anggur sangat diperlukan oleh limpa bagi tujuan simpanan dan akan dikeluarkan ketika diperlukan seperti ketika berpuasa.

BUAH TIN
Allah telah bersumpah tentang buah ini di dalam al-Quran.Apakah keistimewaan buah tin sehinggakan Allah bersumpah di atasnya?Menurut kajian,buah tin tidak mengandungi garam,lemak dan kolestrol tetapi mengandungi kalium,serat dan zat besi yang lebih tinggi.Hasil penelitian,dalam 100 gram buah tin mengandungi 20% daripada keperluan zat serat harian dalam tubuh.Dari jumlah tersebut,28% adalah jenis serat terlarut.Penelitian menunjukkn bahawa serat terlarut membantu mengurangkan gula dan kolestrol dalam darah dengan mengikatnya di dalam saluran pencernaan,manakala serat tak terlarut dapat melindungi dan mencegah kanser usus besar (kolon).

Buah tin juga mempunyai bahan yang dapat melawan kanser.Mengandungi polyphenols yang tinggi sebagai antioksidan yang berfungsi sebagai radikal bebas dalam tubuh yang menyebabkan kanser.Ia juga mengandung benzaldehyde serta coumari ns,benzaldehyde telah terbukti mampu bertindak sebagai bahan anti tumor dan coumarins adalah untuk merawat kulit dan kanser prostat.

BUAH ZAITUN
Buah zaitun dapat digunakan sebagai bahan makanan yang bertindak sebagai zat makanan,mencuci dan membaikpulih perut dan menjadi penawar racun serta membantu pesakit gastric dan penderita kegagalan fungsi buah pinggang.Jika digunakan sebagai minyak sapuan luar,ia berfungsi sebagai pelican dan pelembut kepada kulit yang mengalami  eczema dan psoriasis seterusnya dapat meremajakan kulit.
Dari sudut sains pemakanan,minyak zaitun mengandungi asid lemak tak tepu yang dikelaskan sebagai  monounansaturated yang mampu merendahkan kolestrol berbahaya dalam darah.

TEMBIKAI
Rasulullah s.a.w menjadikan tembikai sebagai makanan kegemarannya.Baginda gemar makan tembikai dengan kurma kering.Tembikai mengandungi 92% air dan 8% gula.Kaya dengan vitamin C dan mengandungi antioksidan lycopene dan beta karotena yang mampu mencegah daripada pelbagai penyakit terutama kanser.Ia juga mengandungi asid folik,sejenis vitamin B yang diperlukan oleh ibu bagi menghalang bayi dalam kandungan mengalami kecacatan dan penyakit jantung.

DELIMA
Buah delima adalah salah satu buah yang dipilih oleh Allah untuk disebutkan di dalam al-Quran.Dalam hadis meriwayatkan dari Ali bin Abi Talib bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang ertinya: “Makanlah buah delima beserta minyak dan atau lemaknya kerana ia dapat mengaktifkan pencernaan.”( HR. Imam Ahmad).

Dalam buku At-Tibb an-Nabawi ada menyebut: “Sesungguhnya buah delima itu sangat baik untuk perut kerana dapat menguatkannya.” Buah delima diyakini dapat membantu masalah penghadaman(sembelit),buasir,gangguan ulser dalam perut,membantutkan pertumbuhan sel kanser,batuk,radang paru-paru,pendarahan sewaktu kehamilan dan menjada kesihatan jantung.

#Melihat kepada keistimewaan buah-buahan kegemaran Rasulullah s.a.w ini menjadikan kita mensyukuri nikmat yang tidak terhingga ini. ;)

Kredit SINI



Nak Tempah edit blog Comel Dan kemas dengan harga murah Tekan Sini Tau..ツ

TUNTUTAN ZAKAT

Author : Cik Rose Cute | 9:54 AM | 13Total Comments |
Bab zakat dalam rukun Islam
عَنْ عَبَدِاللهِ قَالَ
قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم
بُنِىَ الاسْلَمُ عَلَى خَمْسٍ شَهَادَةِ
أَنْ لا إِلَهَ الا اللهُ وَأَنَ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ
وَإِقَامِ الصَّلاةِ وَإِيْتَاءِ الزَّكَاةِ وَحَجِّ الْبَيْتِ
وَصَوْمِ رَمَضَانَ
Dari Abdullah b. Umar katanya :
"Bersabda Rasulullah s.a.w. : "Islam itu dibina atas lima perkara
dua kalimah syahadat, menegakkan sembahyang, mengeluarkan
zakat, mengerjakan haji dan berpuasa bulan Ramadhan".
Hadis sahih riwayat Muslim
Bab zakat diperintahkan Rasulullah s.a.w.
عَنِ ابْنِ عَبَّاسِ قَالَ قَدِنَ وَفْدُ عَبْدِالْقَيْسِ
عَلَى رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم
فَقَالُوا يَا رَسُولَ اللهِ إِنَّا هَذَا الْحَىَّ مِنْ رَبِيْعَةَ
وَقَدْ حَالَتْ بَيْنَنَا وَبَيْنَكَ كفارُ نُضَرَ فَلا نَخْلُصُ
اِلَيْكَ إِلا فِى شَهْرِ الْحَرَامِ فَمُرْنَا بِأَمْرٍ نَعْمَلُ بِهِ
وَنَدْعُو إِلَيْهِ مَنْ وَرَاءَ مَا قَالَ آمُرُكُم بِاَرْبَعٍ
وَأَنَّهَا كُمْ عَنْ أَرْبَعٍ الِايْمَانِ بِاللهِ
ثُمَّ فَسَرَهَا لَهُمْ فَقَالَ شَهَادَةِ
أَنْ لا إِلَهَ الا اللهُ وَأَنَ مُحَمَّدًا رَسُولُهُ
وَإِيْتَاءِ الزَّكَاةِ وَأَنْ تُؤَدُّوا خُمُسَ مَا
غَنِنْتُمْ وَأَنَّهَا كُمْ عَنِ الدُّبَاءِ وَالْحَنْتَمِ
وَالنَّقِيْرِ وَالْمُقَيَّرِ
Dari Ibnu Abbas r.a. katanya :
"Rasulullah s.a.w. dikunjungi oleh deleasi Abdulqais
kata mereka itu: "Kamin ini dari perkampungan suku Rabi'ah
antara tenpat kami dengan tuan IMadinah) dibatasi oleh
kaum Mudhar yang masih kafir. Dan kami tak dapat
sampai kepada tuan kecuali pada bulan-bulan haram.
Oleh sebab itu perintahkanlah kami dengan suatu
kewajipan untuk kami kerjakan sendiri dan mengajak
kaum kami kepadanya". Kata Rasulullah s.a.w. :
"Kuperintahkan kepada empat perkara : Keimanan
kepada keesaan Allah dan mengakui Kerasulan
Muhammad, Mendirikan Sembahyang, mengeluarkan
zakat dan menyerahkan seperlima dari harta rampasan
perang. Dan kamu kularang dari pembuatan arak
di dalam labu, guci, pasu kayu dan di dalam wadah
yang dicat dengan tar".
Hadis sahih riwayat Muslim
عَنْ أَبِي عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا
 قَالَ  سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللهِ صلى الله وسلم يَقُوْلُ :
 بُنِيَ اْلإِسْلاَمُ عَلَى خَمْسٍ :
شَهَادَةُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَأَنَّ مُحَمَّداً رَسُوْلُ اللهِ
وَإِقَامُ الصَّلاَةِ وَإِيْتَاءُ الزَّكَاةِ وَحَجُّ الْبَيْتِ وَصَوْمُ رَمَضَانَ
رواه الترمذي ومسلم
Dari Abu Abdurrahman, Abdullah bin Umar bin Al- Khottob r.a. dia berkata :
 Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda :
 "Islam dibangun diatas lima perkara;
 Bersaksi bahwa tiada Tuhan yang berhak disembah selain Allah dan bahwa Nabi Muhammad utusan Allah,
 menegakkan shalat, menunaikan zakat, melaksanakan haji dan puasa Ramadhan."
 Hadis sahih Riwayat Turmuzi dan Muslim
Bab terima amil zakat dengan baik
عَنْ جَرِيْرِ بْنِ عَبْدِاللهِ قَالَ جَاءَ نَاسٌ
مِنَ الاعْرَابِ إِلَى رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم
فَقَالُوا اِنَّ نَاسًا مِنَ الْمُصَدِّقِيْنَ يَأتُونَنَا فَيَظْلِمُو نَنَا
قَالَ فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم
اَرْضُوا مُصَدِّقِيْكُمْ
Dari Jabir bin Abdillah katanya :
"Datang beberapa orang Arab dusun kepada Rasulullah s.a.w.
dan mengatakan : "Sesungguhnya beberapa amil zakat (petugas)
datang kepada kami dan mereka tidak bersikap jujur kepada kami."
Rasulullah s.a.w. menjawab :
"Bersikap baiklah kepada petugas-petugas zakat itu!."
Hadis sahih riwayat Muslim
Bab balasan tidak mengeluarkan zakat
عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِاللهِ قَالَ قَالَ
رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم
مَا مِن صَاحِبِ مَالٍ لا يُؤَدِّى زَكَاتَهُ اِلا تَحَوَّلَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
شُجَاعًا أَقْرَعَ يَتْبَعُ صَاحِبَهُ حَيْثُمَا ذَهَبَ وَهُوَ يَفِرُّمِنْهُ
وَيُقَالَ هذَا مَالُكَ الَّذِى كُنْتَ تَبْخَلُ بِهِ فَإِذَارَأىَ
أَنَّهُ لا بُدَّمِنْهُ اَدْخَلَ يَدَهُ فِى فِيْهِ
فَجَعَلَ يَقْضَمُهَا لَمَا يَقْضَمُ الْفَحْلُ
Dari Jabir bin Abdillah r.a. katanya
Rasulullah s.a.w. bersabda :
"Setiap orang yang mempunyai kekayaan dan tidak membayar zakatnya
nanti di hari kiamat kekayaannya menjadi seekor ular besar yang berbisa
Ular tadi mengikut orang empunya kekayaan itu kemana dia pergi
sedang orang itu melarikan diri daripadanya.
Lalu dikatakan kepadanya :
Inilah hartamu yang kamu sangat bakhil (mengeluarkan zakat)
Setelah orang itu mengetahui bahawa dia tidak dapat melarikan dirinya
lalu dimasukkan tangannya ke dalam mulut ular itu.
Digigit orang itu seperti unta jantan yang menggigit."
Hadis sahih riwayat Muslim
1. Zakat Perdagangan
Setiap harta hasil berniaga atau berdagang wajib dizakatkan meliputi barang dagangan, ditambah uang kontan, dan piutang yang masih mungkin kembali. Besar zakatnya 2,5 persen dikeluarkan setelah dikurangi utang, telah mencapai nisab (85 gram emas) dan telah berusia satu tahun haul.

2. Zakat pertanian dan buah-buahan
Hasil pertanian dan panen buah-buahan juga wajib untuk dizakatkan. Nishab zakat pertanian dan buah-buahan seperti nisab makanan pokok yaitu 300 sha atau 930 liter bersih, zakat yang dikeluarkan bila diairi dengan air hujan atau air sungai 10 persen dan bila diari dengan air yang memakan biaya lain seperti diangkut kendaraan, menggunakan pompa dan sebagainya, zakat yang dikeluarkan 5 persen, dan dizakati setiap panen.

3. Zakat Hewan ternak
    Zakat hewan ternak unta,
a. 5 (lima) sampai 9 (sembilan) ekor unta, zakatnya 1 ekor kambing.
b. 10 (sepuluh) sampai 14 (empat belas) ekorr unta, zakatnya 2 ekor kambing.
c. 15 (lima belas) sampai 19 (saembilan belas) ekor unta, zakatnya 3 ekor kambing
d. 20 (du puluh) sampai 24 (dua puluh empat)  ekor unta, zakatnya 4 ekor kambing.

   Zakat hewan ternak sapi atau kerbau
a.  30 – 39 ekor sapi /kerbau, zakatnya 1 (satu) ekor sapi jantan/betina usia 1 tahun
b.  40 – 59 ekor sapi/kerbau, zakatnya 2 (dua) ekor anak anak sapi betina usia 2 tahun
c.  60 – 69 ekor sapi/kerbau, zakatnya 2 ekor anak sapi jantan
d. 70 – 79 ekor sapi/kerbau, zakatnya 2 (dua) ekor anak sapi betina usia 2 tahun   ditambah 1 (satu) ekor anak sapi jantan 1 tahun. dan seterusnya.

   Zakat hewan ternak kambing atau domba
1. 0 (nol) – 120 ekor, zakatnya 1 (satu) ekor kambing.
2. 120 – 200 ekor, zakatnya 2 (dua) ekor kambing.
3. 201 – 399 ekor, zakatnya 3 (tiga) ekor kambing
4. 400 – 499 ekor, zakatnya 4 (empat) kambing dan seterusnya setiap 100 (seratus) ekor zakatnya ditambah 1 (satu) ekor kambing.

4. Zakat Rikaz
Setiap penemuan harta terpendam  dalam tanah selama bertahun-tahun atau rikaz, berupa emas atau perak yang tidak diketahui lagi pemiliknya maka wajib dikeluarkan zakatnya sebesar 20 persen.

5.  Zakat Profesi
Zakat yang dikeluaran dari penghasilan profesi jika sudah mencapai nilai tertentu (nisab) profesi yang dimaksud mencakup profesi pegawai negeri atau swasta. Seeorang pegawai dengan penghasilan minimal setara 520 kilogram beras wajib megeluarkan zakatnya sebesar 2,5 persen.

6. Zakat Investasi
Zakat investasi dikenakan terhadap harta yang diperoleh dari hasil investasi. Contohnya, bangunan atau kendaraan yang disewakan. Zakat investasi dikeluarkan pada saat menghasilkan, sedangkan modal tidak dikenai zakat. Besar zakat yang dikeluarkan 5 persen untuk penghasilan kotor dan 10 persen untuk penghasilan bersih.

7. Zakat Tabungan
Setiap Muslim yang memiliki uang dan telah disimpan terhitung  mencapai satu  tahun dan nilainya setara 85 gr emas wajib mengeluarkan zakat  sebesar 2,5 persen.
8. Zakat Emas/Perak
Setiap Muslim yang memiliki simpanan emas atau perak selama satu tahun dan nilai minimalnya mencapai 85 gram emas wajib mengeluarkan zakat sebanyak 2,5 persen.

Kalkulator Zakat


Nak Tempah edit blog Comel Dan kemas dengan harga murah Tekan Sini Tau..ツ

Template Full OUR HOUSE OF SUPPLEMENT

Author : Cik Rose Cute | 9:11 AM | 4Total Comments |
Assalamualaikum....

Tempahan full edit blog dari Our House Of Supplement
Tema Blog : 3 colum
Warna blog: biru dan biru torqouise 


Kalau korang nak tgk full boleh Klik SINI
Minggu nie banyak tempahan dari blog bisnes yg menjual produk Shaklee...Ramai betul orang buat bisnes produk Shaklee niekan...

Hari nie tak tahu lagi nak masak apa...hari2 menu sama jer...


Nak Tempah edit blog Comel Dan kemas dengan harga murah Tekan Sini Tau..ツ

Siapa yang Belum Kahwin Patut Baca

Author : Cik Rose Cute | 1:58 PM | 14Total Comments |
Wah!!! macam2 sekarang niekan...macam manalah tahun2 yang akan datang...makin lama..makin naik ekonomi hidup dekat negara kita...kos kahwin pun dah mahal...

Golongan belia dinasihati berkahwin segera sebelum April 2015 bagi mengelakkan daripada menanggung kos kenduri perkahwinan yang tinggi apabila Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) dilaksanakan.

Ahli parlimen Pandan, Rafizi Ramli, berkata peningkatan perbelanjaan kenduri perkahwinan dijangka berlaku disebabkan semua urusniaga membabitkan barangan dan perkhidmatan akan dikenakan GST termasuk kos menyediakan makanan atau katering, menyewa dewan, menyewa khemah dan perkhidmatan jurufoto.



“Jika perniagaan katering itu tidak mendaftarkan syarikatnya untuk mengenakan GST kepada pelanggan, ini akan menyebabkan dia terpaksa menanggung caj yang dikenakan kepadanya oleh pembekal dan tidak boleh buat tuntutan kredit GST daripada kerajaan. Jadi syarikat katering ini akan mendaftar juga,” katanya.

Rafizi yang juga seorang Akauntan bertauliah dan memiliki pengalaman luas dalam hal ehwal percukaian memberitahu demikian dalam taklimat Faham GST, Tolak GST yang diadakan di Dewan Sivik Majlis Bandaraya Petaling Jaya, di sini, malam tadi.

Katanya, jika perniagaan katering terbabit enggan mendaftarkan syarikat, maka mereka akan bertindak menaikkan harga perkhidmatan bagi menampung caj GST yang dikenakan pembekal terhadap mereka.

Perkara sama turut berlaku bagi perkhidmatan sewa dewan atau khemah, juru solek, penyediaan pakaian, jurufoto atau jurukamera dan persediaan lain.

“Jika katering itu adalah sebuah syarikat berdaftar dengan GST tetapi tidak mengenakan caj GST terhadap pelanggannya, pemilik perniagaan boleh dikenakan hukuman denda atau penjara,” katanya.

Sumber


Nak Tempah edit blog Comel Dan kemas dengan harga murah Tekan Sini Tau..ツ

Segmen Ina Sazali Mencari Rakan Bloglist 2014

Author : Cik Rose Cute | 1:21 PM | 10Total Comments |
Assalamualaikum...

Hari nie...memang relek sikit sebab tak ada edit blog sesiapa hihihi....terus terasa mau join segmen yang di anjurkan oleh blogger kita Ina Razali...Sesiapa yang mau join...boleh klik banner di bawah...



Nak Join Klik Banner Di atas

Tarikh Tamat
23.1.2014-23.2.2014

tgh godek2 photoshop...memang giler kentang aku tak reti guna...huhuhu...tak mengapa tgh usaha jugak belajar kikiki


Nak Tempah edit blog Comel Dan kemas dengan harga murah Tekan Sini Tau..ツ

Embun beku umpama salji

Author : Cik Rose Cute | 2:32 PM | 11Total Comments |
Baru lepas baca kat berita harian tentang embun beku seperti salji...dekat Malaysia iaitu di Puncak gunung Kinabalu.
Embun beku umpama saljiAir kolam di puncak Gunung Kinabalu membeku disebabkan fenomena cuaca sejuk. - Foto Lano Lan
Ranau: “Kolam menjadi ais, embun yang menitis juga terus membeku hingga kelihatan seperti salji,” kata penunjuk arah atau dikenali sebagai ‘Malim Gunung Kinabalu’, Nais Momin, 45.

Menceritakan keadaan sejuk luar biasa di puncak Gunung Kinabalu, Nais berkata, beliau menyedari keadaan itu ketika membawa pendaki ke puncak gunung pada 15 Januari lalu. 
Ini kali pertama saya lihat keadaan seperti itu sepanjang enam tahun menjadi malim di puncak tertinggi Asia Tenggara. Laluan bertangga di kawasan puncak turut diseliputi ais. Laluan pendaki menjadi licin. 


“Cuaca ketika itu redup, bergerimis dan sejuknya menusuk ke tulang. Air menjadi ais dengan ketebalan antara setengah hingga lebih satu sentimeter.


Putih seperti kapas

“Air yang menitis kelihatan putih seperti salji, tetapi apabila jatuh atas batu ia hilang. Ada pendaki menyangka ia salji, tetapi saya berpendapat sebaliknya kerana salji bila jatuh ke bumi, ia kelihatan putih seperti kapas,” katanya ditemui di sini, semalam.
Pengerusi Persatuan Malim Gunung Kinabalu, Suhaji Sumail, berkata pembekuan air kolam di puncak gunung jarang terjadi dan kali terakhir pernah diceritakan, berlaku lebih 30 tahun lalu.

“Ais biasa ditemui di puncak gunung, terutama pada musim kemarau, tetapi nipis dan cair apabila disentuh. Kali ini, ais ditemui tebal dan berlaku pada musim hujan.

“Saya percaya ia disebabkan cuaca sejuk yang dibawa angin kencang di kawasan puncak gunung,” katanya.

Kakitangan Taman-Taman Sabah, Jenny Jane, 29, berkata catatan suhu dicatat di puncak Gunung Kinabalu, jatuh hingga negatif dua darjah Celsius sejak pertengahan bulan ini, berbanding empat hingga lapan darjah Celsius sebelum ini.


Suhu bawah paras beku

Katanya, pemantauan pihaknya mendapati suhu di bawah paras beku dicatat dua atau tiga hari sebelum meningkat kepada sifar hingga tiga darjah Celsius, sejak seminggu lalu.

“Memang kali ini lebih sejuk disebabkan hujan berpanjangan seminggu lalu sehingga ada jadual pendakian ke puncak dibatalkan,” katanya.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Meteorologi Sabah, Abdul Malek Tussin, berkata ke-adaan berais di puncak Gunung Kinabalu akibat penurunan suhu sehingga mencapai paras beku adalah perkara biasa.

“Dakwaan salji tidak logik kerana Gunung Kinabalu tidak terletak di kawasan yang biasa berlaku salji,” katanya.


Nak Tempah edit blog Comel Dan kemas dengan harga murah Tekan Sini Tau..ツ

Kesan Negatif Tidur Siang Berlebihan

Author : Cik Rose Cute | 10:44 AM | 12Total Comments |
Assalamualaikum...

Nak share dengan korang kesan negatif tidur siang berlebihan...hihihi...mungkin ada sesiapa yang belum tahu...



1. Masalah Metabolisma
Tidur siang berlebihan menyebabkan tubuh badan tidak berfungsi berdasarkan jadual semulajadinya. Anda akan merasa selalu lapar dan meningkatkan kadar metabolisma badan. Berat badan juga meningkat.

2. Lesu
Tidur berlebihan menyebabkan badan kurang cergas dan minda kurang cerdas. Hal ini menyebabkan badan terasa letih dan lesu. Selain itu, sistem tubuh badan kita juga lambat untuk memulakan operasi secara normal pada waktu siang.

3. Kehilangan Masa Produktif
Waktu awal pagi adalah masa otak kita dalam keadaan segar dan merupakan masa yang sesuai untuk memulakan sesuatu kerja. Apabila kehilangan masa berharga, kita terpaksa menyelesaikan sesuatu tugas sehingga lewat malam dalam keadaan terburu-buru.

4. Disorentasi
Tidur berlebihan menyebabkan otak kita sukar untuk fokus dalam masa yang lama. Metabolisma dalam otak juga sentiasa dalam kadar yg tinggi seterusnya menyebabkan seseorang mudah merasa lapar. Walaubagaimanapun, masalah ini dapat dikurangkan jika kita selalu bersukan.

5. Pening Kepala

Cairan serebrospinal bergerak kearah otak semasa kita tidur. Hal ini menyebabkan sakit kepala yg teruk dan menyebabkan masalah penglihatan sehingga buta.


Nak Tempah edit blog Comel Dan kemas dengan harga murah Tekan Sini Tau..ツ