Segmen Tambah Follower Tanpa Blogwalking by MD



Nak join ? click banner di atas :)

Aku jumpa  segmen ni dari blog  Along ...... Tak tahu nak up-date apa...So aku join "segmen  tambah follower tanpa blogwalking by MD :) Kalau korang rasa nak join klik jer banner di atas ya....., malam ni pukul 11.59 ex-date ya...

Tag :

ibu aqil
♥Like , tweet and g+ peliss ! ♥

Gambar Baby ikin gan Mawi

Mawi bersedia untuk mendedahkan gambar anak sulung mereka.....Cuba korang tengok di bawah Comelkan....Eeeiii geramnya....lena betul baby tue tidur.....Senyum sampai ke telinga mawi....Tahniah! Mawi...





♥Like , tweet and g+ peliss ! ♥

Kesian Azean Irdawati

Korang tahu ke?keadaan Azean irdawati sekarang....Aku pun tak tahu...baru tadi aku baca kisahnya....Kesian pulak aku baca kisahnya....

Pelakon Azean Irdawaty , seperti laporan Mstar Online, merayu kepada orang ramai untuk mengadakan solat sunat hajat untuknya sebagai “hadiah” sempena sambutan ulang tahun kelahirannya yang ke-62 tahun semalam.
Photobucket
Azean berkata, keadaan kesihatannya semakin kritikal kerana penyakit Lymphedema: kesan pembedahan membuang 16 kelenjar yang dilakukan pihak hospital ketika menghadapi barah payu dara sebelum ini.
"Syukur Alhamdulillah, hari ini (27 Februari 2012) saya sudah 62 tahun. Saya nak minta “hadiah” sempena hari lahir saya. Boleh tak panggil orang-orang masjid buat solat hajat minta saya sembuh."
Dalam SMS kepada Mstar, Azean memberitahu dia merasakan tulang pada bahagian belakang badannya bertambah sakit manakala kakinya juga menjadi kebas. Badannya juga berasa panas. Tertekan dengan situasi yang dihadapi; dia memohon orang ramai agar mendoakan kesejahteraan kesihatannya.
"Saya rasa panasnya macam api dalam daging. Azab rasanya. Tolonglah saya (menunaikan solat hajat).
Beberapa rakan artis sedang berusaha untuk menguruskan solat hajat di beberapa buah masjid bagi memenuhi keinginan seniwati tersebut selain mendoakan kesakitan yang dialaminya itu berkurangan.

Kepada pembaca yang budiman......, marilah kita bersama mendoakan kesihatan Azean Irdawati semoga keadaannya bertambah baik...Amin...
♥Like , tweet and g+ peliss ! ♥

Nama Anak Mawi & Ikin

Korang mesti nak tahu nama anak Ikin gan Mawikan.....hehehe....Jom! kita baca story di bawah.

Cahaya Malaika. Itulah nama anak puteri Mawi dan Ekin yang telah dilahirkan semalam. Sedap sungguh namanya. Maksud nama tersebut ialah “Cahaya Permaisuriku”. Nama tersebut telah dipilih dan dipersetujui oleh Mawi dan Ekin.
nama anak mawi dan ekin
Berkenaan dengan gambar anak sulungnya, Mawi berkata yang dia sedang menunggu masa yang sesuai untuk berkongsi wajah puterinya. Kata Mawi:-
Saya tahu ramai peminat yang ingin lihat anak saya, tapi tunggulah dahulu. Buat masa ini saya dan Ekin tidak selesa hendak berkongsi. wajah Bukan hendak sembunyikan selama-lamanya, tapi saya menunggu waktu yang sesuai. Mungkin saya benarkan pihak media rakamkan gambar anak ketika saya buat kenduri kesyukuran nanti.
Tak apa Mawi....kitaorang sabar menunggu....lagipun baby tue kecik lagi..... portal GUA.
♥Like , tweet and g+ peliss ! ♥

Sphagetti By Intan Belian

Hehehe...aku sajer copy resepi nie...senang aku nak buat nanti....Selalu jugak buat...Kali nie nak try resepi intan pulok...




 Mula2 saya ambik daging kisar ramly + lada sulah + tepung jagung = gaul rata & buat bulat2.. lepas tu goreng.. SIAP untuk bebola daging... Tumis bawang besar & bawang putih yang dipotong dadu, masukkan lobak merah yang dipotong dadu jugak + cendawan butang... masuk sos spaghetti tradisional kimball + air.. didih sikit & masukkan bebola daging tadi & sedikit garam... SIAP
♥Like , tweet and g+ peliss ! ♥

Kisah Benar Jangan Sihir Suami

Aku baca story nie...seram sejuk rasanya tau....Kisah nie menjadi  satu tauladan kepada kita.Sebelum nak buat sesuatu perkara yang tak baik fikir2lah dulu....dan yang paling penting Ingat Allah...

Lama benar saya tidak berjumpa dengan Ariffin. Rasanya sudah lebih Tujuh tahun sejak kawan lama saya itu di arahkan mengajar di Johor. Kerana itulah, apabila dia datang ke pejabat saya pagi itu, saya Merasa terlalu seronok.

“Eh, makin kurus nampak. Diet ke?” kata saya setelah mempersilakannya Duduk.

“Tak adalah. biasa la cikgu, kan sekarang ni macam-macam kerja. Kurikulumlah, kokurikulumlah, sukanlah. badan gemuk pun boleh jadi Tinggal tulang,” balas Arifin.

“Tengok ni ustaz, baju pun dah menggelebeh. Seluar pun longgar,” Tambah Arifin sambil menarik lengan baju untuk menunjukkan betapa Kurusnya dia dan besarnya baju yang di pakai.

Selepas bertanya itu ini dan mengusiknya serba sedikit, saya bertanya Arifin tentang hajatnya datang menemui saya. Yalah, tiba-tiba saja Muncul, pasti ada hajat yang hendak di sampaikan.

“Orang rumah saya sakitlah, ustaz”, kata Arifin.


“Patutlah aku tengok engkau lain macam aja tadi. Ketawa pun hendak Tak hendak. Sakit apa?” saya bertanya. Agak lambat Arifin menjawab. Dia menarik nafas, kemudian meraup muka dan seterusnya bersandar di Kerusi. Setelah itu disorotnya mata saya dalam-dalam.

“Entahlah.” katanya perlahan,

” Lima tahun lalu tiba-tiba saja badan dia melepuh-lepuh. Di kaki, Paha, perut, dibelakang. penuh dengan lepuh macam orang terkena air Panas,”kata Arifin.

Tambah kawan lama saya itu, dia telah membawa isterinya, Niza, ke Serata hospital dan klinik, namun ubat yang di beri oleh doktor tidak Dapat melegakan penyakitnya.

“Sakit apa, doktor pun tak tau,”tambahnya.

“Dah pergi berubat kampung?”saya bertanya.

“Dah,tapi macam biasalah. bomoh, cakap kena buat orang, terceroboh Kawasan orang bunian., sampuk. macam-macam lagi. Duit banyak habis, Masa terbuang, tapi sakitnya tak juga sembuh,”jelas Arifin.

Malah, kata kawan saya itu, lepuh-lepuh menjadi bertambah banyak pula Hingga tubuh isterinya yang langsing menjadi sembab. Wajahnya yang Cantik juga berubah murung, kusut

“Itu masih tak mengapa ustaz. Yang menambahkan kebimbangan saya, Setelah beberapa lama, lepuh-lepuh itu bertukar pula jadi gerutu dan Berbintil-bintil macam katak puru,” tambah Arifin.

Akibatnya, sekali lagi Niza menderita kerana selepas tubuhnya hodoh Akibat sembab, seluruh kulitnya yang dulu licin menjadi jelik. Dari tangan, bintil-bintil kecil dan besar seperti bisul tumbuh merata, kaki hingga ke muka.

Disebabkan penyakit itu, kawan-kawan yang datang melawat terkejut kerana hampir tidak mengenalinya lagi. Akibatnya, Niza terpaksa berhenti kerja. Dia malu untuk berhadapan dengan kawan sepejabat.

Memang ada yang bersimpati tapi ada juga yang mengejek. Ramai yang menyindir di belakang, tapi ada juga yang tanpa rasa bersalah mengaibkannya secara berhadapan.

Dua tiga tahun berlalu, penyakit Niza bertambah parah. Sehelai demi sehelai rambutnya gugur hingga hampir botak. Rambut yang lembut mengurai menjadi jarang hingga menampakkan kulit kepala yang memutih. Keadaannya itu sangat menyedihkan kerana usia awal 30an, rambutnya seperti wanita berumur 90an. Seperti daun getah luruh di musim panas, semakin hari semakin banyak rambut Niza gugur. Dalam waktu yang sama, kuku tangan dan kakinya juga menjadi lebam. Daripada biru, ia bertukar kehitaman seperti di penuhi darah beku.

“Tiap hari, dia termenung. Dia mengeluh, kenapalah dia sakit macam ni. Kenapa dia, bukan orang lain? Apa salah dia? Kasian betul saya tengok,” kata Arifin. Wajahnya sayu

“Hidup kami pun jadi tak terurus macam dulu”.

Di sebabkan doktor tempatan gagal menyembuhkan penyakit Niza, Arifin membawa isterinya ke Singapura. Hampir sebulan mereka di sana dan banyak wang di habiskan namun pulang dengan hati kecewa. Doktor di negara itu juga tidak dapat mencari penawar keadaan penyakit berkenaan.

“Sekarang ni, keadaan isteri saya dah bertambah teruk. Bila malam saja dia meraung, meracau dan menangis-nangis. Jadi, saya harap ustaz dapatlah tolong serba sedikit sebab dah habis ikhtiar saya mengubatnya cara moden,”tambah Arifin.

“InsyaAllah.” Balas saya.

Tapi saya mula terasa pelik. Perasaan ingin tahu mula bercambah kerana berdasarkan pengalaman, kata-kata yang diluahkan semasa seseorang yang meracau dapat membantu kita merawatnya. Ini kerana semasa meracau itulah dia meluahkan segala yang terbuku di hati.

“Apa yang dia cakap masa meracau tu?”

“Macam-macam ustaz. tapi ada waktunya dia minta ampun maaf daripada saya. Saya tanya kenapa? . Dia tak cakap, Cuma minta maaf saja. Yalah. orang dah sakit memang macam tu,”kata Arifin.

Saya cuma mendiamkan diri. Mengiakan tidak, menggeleng pun tidak. Setelah berbincang lama, dia meminta diri . Sebelum pulang, saya berjanji untuk ke rumah Arifin pada malam esoknya.

“Datang ya, ustaz . Saya tunggu,”katanya sambil mengangkat punggung.

Dia kemudiannya melangkah lemah meninggalkan pejabat saya. Seperti yang dijanjikan, saya sampai ke rumahnya selepas isyak.

“Jemput masuk ustaz,”Arifin memperlawa sambil membawa saya ke sebuah bilik.

“Dia baring dalam bilik ni. Ustaz jangan terkejut pula tengok muka dia. Orang rumah saya ni sensitif sikit,” bisiknya sebelum kami masuk ke bilik berkenaan.

Sebaik pintu di buka, kelihatan seorang wanita berselimut paras dada terbaring mengiring mengadap ke dinding.

“Za. Ni Ustaz Nahrawi datang,”kata Arifin perlahan sambil memegang bahu isterinya. Dengan lemah, Niza menoleh. MasyaAllah memang keadaan Niza sangat menyedihkan . Wajahya penuh dengan bintil-bintil yang menggerutu. Matanya terperosok ke dalam manakala tulang pipi membojol seperti bongkah batu yang membayang dipermukaan tanah. Badannya pula kurus cengkung dan kepala separuh botak menandakan dia sudah lama menderita. Niza cuma tersenyum tawar memandang saya. Saya dekati dia dan selepas lima minit meneliti keadaannya, saya panggil Arifin ke sudut bilik.

Dengan suara separuh berbisik, saya bertanya;”Pin, saya nak tanya sikit, tapi sebelum tu minta maaflah kalau nanti awak tersinggung”.

“Tak adalah,ustaz. Tanyalah, saya tak kisah,” jawab Arifin.

“Err,. dari mana datangnya bau yang.” soal saya, tapi tak sanggup nak menghabiskannya. Bau yang saya maksudkan itu agak busuk.

“Ooo. mmm, dari alat sulit dia,”kata Arifin perlahan.

“Keluar lendir bercampur nanah.”

Saya tidak memanjangkan lagi topik itu kerana tidak mahu memalukanArifin dan isterinya. Lagi pun tidak manis untuk bertanya tentang hal- hal yang seperti itu.

Sebelum kami duduk semula di sisi Niza, saya memberitahu Arifin, kadangkala di timpa penyakit sebegini sengaja di turunkan balasan oleh Allah kerana ada melakukan dosa atau derhaka kepada ibu atau bapa. Lantas saya bertanya, adakah Niza sudah meminta ampun daripada ibu bapanya.

“Sudah ustaz. Dengan emak dan ayah nya saya pun sudah.”

“Kalau macam tu, baguslah,”kata saya.

Setelah merawat Niza dengan doa dan ayat yang dipetik dari al-Quran, saya meminta diri. Sebelum itu saya nasihatkan Arifin dan Niza serta keluarga mereka supaya bersabar dengan ujian Allah.

“Sama-samalah kita berdoa supaya dia sembuh,” kata saya sebelum meninggalkan rumah Arifin.

Sudah ketentuan Allah, rupa-rupanya keadaan Niza menjadi bertambah parah. Perkara ini saya ketahui apabila Arifin menghubungi saya beberapa minggu kemudian. Menurut kawan saya itu, isterinya kini kian teruk racaunya.

Memang benar. Bila saya menziarahnya petang itu, Niza kelihatan semakin tenat. Sekejap-sekejap dia meracau yang bukan-bukan. Malah saya pun tidak dikenalinya lagi.

Sebelum pulang saya menasihatkan Arifin supaya melakukan solat hajat memohon ke hadrat Ilahi supaya menyembuhkan isterinya. Nasihat saya itu dipatuhi namun beberapa hari kemudian Arifin menalifon lagi. Kali ini suaranya lebih sedih, seperti hendak menangis.

“Ustaz,”katanya,

“Sekarang barulah saya tau kenapa dia jadi macam tu”

“Kenapa?”pantas saya bertanya…

“Sejak dua tiga malam lepas, dia minta ampun daripada saya dan ceritakan segala-galanya”. Arifin menyambung ceritanya;

Malam itu saya terkejut sebab semasa meracau isteri saya minta ampun kerana telah mengenakan ilmu kotor kepada saya. Kata Niza, dia telah memasukkan darah haid dan air maninya ke dalam makanan saya.

Saya tanya “Kenapa?”

Dia jawab, supaya ikut kata-katanya dan tak cari perempuan lain.

“Tambah saya kesal, selepas itu dia meminta ampun pula kerana telah berlaku curang kepada saya. Kata Niza, dia lakukan perbuatan tu selepas saya ditundukkan dengan ilmu hitam.”

Saya tanya, masa bila awak buat? Dia jawab semasa ketiadaan saya, tidak kira lah semasa saya bertugas di luar daerah. Semasa keluar seorang diri, dia telah membuat hubungan sulit dengan beberapa lelaki.

“Niza sebutkan nama lelaki-lelaki itu, tapi saya tak kenal. Kata Niza, hubungan mereka bukan setakat kawan saja, malah sudah ke tahap zina. Kerana itu dia minta berbanyak-banyak ampun daripada saya.

Dia minta saya maafkan.”Saya tak sangka betul, ustaz. Madu yang saya beri, racun yang dibalasnya. Patutlah selama ini bila berdepan dengan dia saya jadi hilang pertimbangan. Saya jadi lemah, rasa diri saya kerdil, takut nak membantah. Sudahlah begitu, dia jadi perempuan.” Kata Arifin tanpa sanggup menghabiskan kata-katanya. Termenung saya mendengar ceritanya itu.

Tidak saya sangka Niza sanggup berkelakuan demikian kerana Arifin bukan orang sebarangan. Arifin berpelajaran agama dan setia kepada isterinya. Budi bahasa pun elok.

“Kalau sudah begitu bunyinya, saya rasa awak maafkanlah dia,”kata saya.

Selain itu saya mencadangkan kepada Arifin supaya merelakan isterinya pergi.

Kata saya, mungkin nyawa isterinya itu terlalu sukar meninggalkan jasad kerana dia mahukan keampunan daripada suaminya terlebih dahulu.”

Lagipun, dia sudah terlalu menderita, sampai badan tinggal tulang, kepala pun dah nak botak. Doktor pula sudah sahkan penyakit dia tidak dapat disembuhkan lagi. Jadi, pada pandangan saya, daripada dia terus azab menanggung seksaan sakaratulmaut, adalah lebih baik kalau awak relakan saja dia pergi.

Saya tau ia susah nak di buat, tapi keadaan memaksa.”

“Ampunkan dia?” Arifin bertanya balik.

“Dia dah derhaka dengan saya, buat tak senonoh dengan lelaki lain, kenakan ilmu sihir kepada saya, ustaz mau saya maafkan dia?”tingkah Arifin dengan suara yang agak keras.

Mungkin dia terkejut.

“Ya. dia pergi dengan aman dan awak pula dapat pahala,” jelas saya. Saya terus memujuknya supaya beralah demi kebaikan isterinya. Saya katakan, yang lepas itu lepaslah. Lagi pun Niza sudah mengaku dosanya, jadi adalah lebih baik Arifin memaafkannya. Mungkin dengan cara itu Niza akan insaf dan meninggal dengan mudah.

“Takkan awak nak biarkan dia menderita? Awak nak pukul dia? Maki dia? Tak ada gunanya. Maafkan saja dia dengan hati yang benar-benar ikhlas,” jelas saya.

Setelah puas memujuk, akhirnya Arifin mengalah juga. Lalu saya nasihatkan supaya dia bacakan surah Yasin tiga kali dan ulangkan ibu Yasin (salaamun qaulam mirrabir rahim) sebanyak tujuh kali.

“Buat malam ni juga. Lepas itu tunaikan solat,” kata saya. Seminggu kemudian Arifin menelefon saya. Dengan sedih beliau memaklumkan isterinya sudah meninggal dunia. Tambah kawan saya itu, Niza pergi tanpa sesiapa sedari kerana ketika itu dia sedang menunaikan solat Isyak. Bila kembali, dia lihat isterinya tidak bernyawa lagi.

“Tapi Alhamd ulil lah, sebelum pergi dia sempat minta ampun daripada saya sekali lagi kerana menderhaka. Marah, memang marah, tapi bila dia pegang tangan saya sambil menangis dan kemudian minta ampun, tidak sanggup juga rasanya untuk membiarkan dia pergi dalam keadaan tanpa kemaafan daripada saya. Ustaz, saya dah ampunkan dia.

“Namun demikian, kata Arifin, lendir dan nanah busuk masih lagi mengalir daripada alat kelamin Allahyarham isterinya itu sehinggalah mayatnya dikebumikan.

Kepada wanita, kutiplah pengajaran dari cerita ini. Kepada lelaki, hati-hatilah dalam memilih isteri, jangan pandang hanya pada rupa.

♥Like , tweet and g+ peliss ! ♥

Patutkah anak kita Di perlakukan begini...

Cuba korang tengok budak-budak yang di hantar kat Taska..kesiannya aku tengok....Ibubapa hantar anak-anak kat situ dan memberi kepercayaan kepada  mereka untuk menjaga anak-anak mereka...tapi apa yang mereka lakukan...Kesiankan....Cuba korang bayangkan kalau anak kita di perlakukan seperti di bawah...Aku terbaca kisah nie kat sini




Alkisah di sebuah taska, penjaga yang tak berhati perut telah melakukan kelakuan yang di luar normal kemanusiaan. seperti yang korang  dapat lihat di dalam gambar, bayi yang tak berdosa di ikat bagaikan pocong. kesian!!!

gambar seterus nya mungkin membuatkan anda merasa marah, tapi sabar..


memang tak ada berperikemanusiaan langsungkan....kalau korang nak tengok video klik kat bawah...anda sendiri tahu kat mana....


♥Like , tweet and g+ peliss ! ♥

Mawi Dan Ikin Dapat Baby Girl

Alhamdulillah...selamat jugak ikin bersalin ya....apa-apa pun tahniah buat pasangan nie.....Walaupun lama menunggu...akhirnya lahir jugak pewaris untuk mereka berdua....Syukur...Nanti tak adalah gosip yg bukan-bukan lagi..pasal Mawi nak kawin satu lagikan....


image

"Melihatkan keadaan Ekin yang masih lagi belum boleh bersalin mengikut masa yang ditetapkan, dia diberikan ubat pelali oleh doktor. Syukur, kedua-duanya selamat,"  kata pengurus peribadi Mawi, Mohd Nasir Ismail, yang mengesahkan berita tersebut.
Ekin atau nama sebenarnya Nora’Asikin Rahmat, diberikan suntikan ubat pelali kerana mempunyai sedikit komplikasi untuk bersalin dan selamat melahirkan seorang bayi perempuan pada pukul 4 pagi Selasa.
Sekali lagi , tahniah buat pasangan bahagia nie....Aku paling suka dengar berita orang dapat baby nie hehehe....
Sumber – Mstar

♥Like , tweet and g+ peliss ! ♥

Pokok Ketum Di salah gunakan...

Hai!...korang pernah dengar tak pasal air ketum?...Haaa aku pernah tengok daun pokok dan aku jugak pernah merasa airnya....hehehe...Okey aku nak story macam mana aku boleh rasa....Ada satu hari ...aku kat dapur  kampung aku...waktu arwah mak aku masih ada....waktu tue aku tegur mak aku minum..."mok minum air menda tue? Mak aku jawab.."minum air tebu..."jawab mak aku selamba...Aku pun cakap la..aku nak minum jugak...aku memang hantu air tebu...Pastu mak aku beri aku minum....Glurppp!!!..."Aaaa....air apa nie mok pahit lempang...air tebu manis lenting..."Arwah mak aku senyum....Aku siap basuh lidah aku gan air paip tau....Itulah rasa kenikmatan air ketum pahit lempang....Sebelum di minum daun ketum di rebus dahulu sehingga kaler airnya bertukar menjadik kaler hijau cam air tebu yg jual kat tepi jalan atau pasar....hehehe....airnya pahit mengalahkan ubat kat klink....


Rubiaceae yang banyak terdapat di Afrika, di utara dan tengah Semenanjung Malaysia serta di selatan Thailand. Di Thailand, pokok ini dipanggil Kakuam, Ithang atau Thom, di Amerika Syarikat pula sebagai Kratom. Nama botaninya Mitragyna speciosa korth.

Daun Ketum telah lama menjadi bahan perubatan tradisional sebagai minuman pemulih tenaga bagi wanita yang baru lepas bersalin. Daun ini direbus dan airnya diminum sebagai pemulih tenaga, juga bagi rawatan mengeluarkan angin dalam badan dan bagi merawat sakit belakang. Bagaimanapun air rebusan daun ketum telah disalahgunakan dan mula dijual secara meluas kepada pengguna biasa.
Pokok Ketum menjadi terkenal pada awal tahun 2003 kerana ia dikatakan berupaya menjadikan seseorang itu ketagihan kerana ia mengandungi mitraginin. Mitraginin telah disenaraikan dalam Third Schedule of Poisons (Psychotrapic Substance) Regulation 1989, Poison Ordinance 1952. Dengan itu pokok Ketum telah diisytiharkan sebagai bahan larangan mulai Januari 2003.
Antara kesan buruk penyalahgunaan melampau daun ketum ialah :
- susut berat badan(nak kurus boleh amalkan hehehe)

- insomnia
- anoreksia
- bibir menjadi kering
- sembelit atau kesukaran membuang air besar
- kesan lebam dan terbakar di muka terutamanya di bahagian pipi dan sebagainya
P/s:Sebenarnya....orang dulu-dulu...mengamalkan daun ketum nie untuk di buat ubat sakit urat...memang confirm hilang sakit urat....kat kampung aku memang ada kat tepi sungai...Budak-budak sekarang salah gunakan....

♥Like , tweet and g+ peliss ! ♥

Jangan minum coca cola..bahaya untuk kesihatan tau....Aku memang tak suka coca cola...aku rasa airnya pelik....(jangan marah ya....)kenapa aku berkata begitu...Jom! kita baca di bawah...

 Gambar:Bottles ofCoca-Cola.jpg

1. Coca-Cola mampu menghakis tulang. Hal ini dapat dibuktikan apabila kita masukkan tulang dalam satu mangkuk yang diisi Coke, ia akan hancur atau hilang sama sekali dalam masa 2 hari.

2. Coca-Cola digunakan untuk mencuci tandas : Masukkan air Coca-Cola ke dalam mangkuk tandas dan biarkan selama 1 jam. Kemudian anda ‘flush’. Kesan kotoran/hampas akan hilang dari tindakan ‘citric asid’ yang berada dalam air tersebut.

3. Untuk menghilangkan kesan karat pada bumper kereta jenis chrome: Caranya adalah dengan lap bumper tersebut dengan aluminium foil yang direndam dalam air Coca-Cola. Kesannya karat tersebut akan hilang.

4. Untuk menghilangkan hakisan pada terminal bateri kereta : Tuang saja air Coca-Cola pasti kesan hakisan hilang serta merta.


5. Untuk melonggarkan skru yang berkarat dan ketat : Sekali lagi tuang setin Coca-Cola, skru tersebut pasti longgar dan boleh dibuka.

6. Untuk menghilangkan kesan minyak/lekit pada pakaian : Letakkan air Coca-Cola ke dalam mesin basuh bersama sabun pencuci dan basuh macam biasa. Kesan minyak tu pasti hilang.

7. Coca-cola mempunyai bahan aktif seperti phosphoric asid. Ia mempunyai nilai pH antara 2.8 hingga 3.2 . Ia boleh meleburkan sebatang paku dalam masa 4 hari. Asid tersebut juga menghakis kekuatan tulang belakang kita dan tulang lain dalam badan yang merupakan punca utama penyakit osteoporosis.

8. Kandungan gula dalam air Coca-cola bersamaan dengan 18 sudu cawan teh. Kandungan gula yang tinggi ini akan menjurus kepada penyakit Diabetes.

9. Menurut fatwa yang dikeluarkan oleh pejabat agama Islam,oleh kerana kandungan alkohol yang terdapat dalam air Coca-cola,maka adalah haram bagi seorang Muslim meminumnya.

10. Untuk pengetahuan pembaca, Coca-cola diharamkan penjualannya di Israel demi menjaga kesihatan rakyatnya.Jadi, meminum air Coca-cola bukanlah suatu diet yang betul walaupun terdapat Coca-Cola Diet yang dijual di pasaran...xlalu aku nk minom
♥Like , tweet and g+ peliss ! ♥

Kesian Adik nie....

Aku nak share cerita adik soleh ....Sedih pulak aku baca kisah seorang ibu  blogger  nie....Aku sebagai seorang ibu tak sanggup melalui perkara yang menyentuh hati....apalagi bab anak-anak....Kalau terjadi kepada aku...mau hari-hari aku menangis kerana tak sanggup melihat keadaan anak aku.....jadi seperti nie...





Setelah sekian lama tidak memperbaharui kisah akak nora di sini. Bukannya dah membuat keputusan untuk berhenti berkisah, tapi tiada peluang untuk mencelah masa yang ada. Tambahan ms.lappy telah selamat ke tangan tuan baru. Maka terpaksalah aku nantikan penggantinya. Jadi, berkali-kali juga aku cuba untuk menaip entri baru menggunakan mr. S2 ni, bila dah masuk je..mata berpinar nak mengadap kekunci yang serba serbi kecil semuanya ni kan... Mungkin terlalu penat...

Namun begitu, tidak sabar juga untuk mencatatkan kisah yang menjadi sebahagian pengalaman dalam liku-liku kehidupan aku di dunia ini. Juga buat tatapan anak-anak aku yang semakin membesar..InsyaAllah..melalui blog kalian tahu apa yang terselit dan apa yang sanggup ibumu memperjuangkan demi kebahagiaan kalian. Juga buat perkongsian masa dan kenangan bersama rakan-rakan alam maya.

Alkisahnya...selepas Soleh berjaya mengharungi pembedahan yang hampir meragut nyawanya, aku setia menematinya di ICU sehinggalah dia dipindahkan ke wad biasa. Tidak sampai seminggu Soleh di ICU...tidaklah seperti yang doktor gambarkan. Mungkin soleh akan di ICU dalam tempoh yang lama ..lebih dari dua minggu. Doktor gembira dengan perkembangan Soleh itu. Alhamdulillah...mulut ..hati..pemikiran...semua nya ku sujud kesyukuran pada Mu ya Allah..

Namun...Soleh tidak terus berubah menjadi Soleh yang lincah..ceria seperti dulu. Terlalu lain...dia terlalu diam...dan doktor telah menyatakan ada gangguan pada saraf-saraf soleh. Jelas kelihatan pada bahagian kanan badannya. Dari mata, mulut, tangan dan kaki soleh mengalami strok. Takut aku menyebut perkataan itu. Tapi itulah istilah yang pakar neurologi dia berikan. Lemah dan kurang fokus dengan pergerakannya. Malah tiada pergerakan langsung!!

Tiada rungutan atau niat nak menyalahkan itu ini di atas kelemahan itu semua. Sesungguhnya Allah swt telah menunjukkan kekuasaanNya dan keberkatan doa kami dan mereka di luar sana. Soleh selamat walau ia telah berada dalam keadaan nazak dan kritikal. Dengan kasih sayang Nya..soleh masih berada bersama kami. Jadi, tibalah masa untuk kami pula menunaikan janii membantu soleh sehabis mungkin dalam penyembuhannya. Lagipun..iulah tanggungjawab ibu bapa kepada anak-anak mereka kan..jadi, biarlah aku bersabar lebih sedikit. Kusandarkan kehidupan ku pada Nya.

Sepanjang aku di dalam wad, tiada apa melainkan berusaha supaya soleh boleh memberikan interaksi positif.

Disebabkan keadaan soleh begitu, dia turut oleh seorang lagi pakar. Pakar saraf..dr.sofiah namanya. Dr. Sofiah ini juga yang mengambil kes soleh ketika soleh mula-mula dimasukkan ke dalam wad kecemasan kerana lemah untuk bernafas sehingga mendesak mereka memasukkan paip pernafasan. Dan soleh bernafas dibantu dengan mesin pernafasan. Berkali-kali dr.sofiah menyatakan soleh dan kritikal sangat dan mereka akan cuba sedaya upaya tetapi kami tak boleh memberi harapan tinggi sangat. Sebab ketumbuhan soleh ketika itu telah menggagalkan beberapa fungsi badan soleh.

Masih segar dalam ingatan aku sepanjang menantikan soleh dikerjakan oleh mereka di wad kecemasan itu, aku menanti dengan juraian air mata yang tak henti-henti deras mengalir. Bukan saja aku nak tangiskan..puas ku tahan..namun ianya mengalir dengan sendiri. Orang keliling menjeling...bukan saja aku nak menunjuk...tapi berkecamuk jiwa ketika bila fikirkan soleh sedang diduga di sana. Tambahan ketika itu..aku rasa aku tiada sesiapa untuk sandarkan perasaan yang hiba ini. Hanya sendirian...perlahan lahan aku cuba ingat kepada Allah...aku ada Allah..aku ada Allah...itu lah yang berkumat kamit di bibir selain zikir menenangkan jiwa.

Tapi..itu semua pengalaman dan menjadi kenangan yang pasti utuh sepanjang umur aku. Peristiwa itu juga mendekatkan aku dengan ibu bapa yang mengalami masalah lebih kurang seperti aku. Bersabarlah kalian. Aku mohon dari Allah moga keberkatan dan keizinanNya untuk soleh sihat dipanjangkan.


P/S: Semoga adik soleh dan ibunya tabah menempuh dugaan...Setiap yg berlaku ada hikmahnya.....Nak baca story nie Klik Sini
♥Like , tweet and g+ peliss ! ♥

Lisa Surihani Sah Jadik Isteri Yusry KRU

Tahniah buat Lisa & Yusry...
Telah selamat diijabkabulkan malam semalam 23/02/2012

Tidak ketinggalan...aku nak buat jugak entry pasal lisa nie....malam tadi tengok kat astro dokumentari pasal Lisa gan Yusry....Sweet jer....Rupa-rupanya masa Anugerah tue diaorang dah couple....tapi diaorang diam2 jer hehehe....Ingat waktu aku gan my hubby....diam2 taknak orang tahu....4 bulan jugak la...member2 tak tahu yg kami berdua couple hehehe....Jom! layan gambar akad nikah Lisa Gan Yusry...

gambar lisa surihani dan yusry

gambar lisa surihani dan yusry

gambar lisa surihani dan yusry

gambar pernikahan lisa surihani dan yusry

gambar pernikahan lisa surihani dan yusry

gambar lisa surihani dan yusry

gambar lisa surihani dan yusry
Tengok muka yusry cam Happy sangat-sangat tau.....Untung Yusry dapat Lisa....Lisa nie...baik...perempuan tunggal dalam keluarga....Sebelum nie..banyak jugak pasal Yusry gan artiskan....Contoh Maya Karim,umi nazira....Last-last...Pilihan hati Yusry Lisa Surihani....
Semoga jodoh berpanjangan hingga ke akhir hayat...Cepat2 menimang cahayamata.....Amin...

P/S:Aku memang suka Lisa...first time tengok Lisa Surihani iklan kat tv 3 Lip-ice tue....memang sweet sangat-sangat....Yusry suka Lisa...dalam video klip Zahid...waktu Lisa pakai spek mata hitam....

Kredit Gambar : BeautifulNara.com

♥Like , tweet and g+ peliss ! ♥

Jom sertai bloglist Kertas Warna Merah

Nak Join Klik Banner Di atas..

Jom! join segmen "Sertai Bloglist Kertas Warna Merah"
 
Jom! tengok syarat2 di bawah terlebih dahulu..
 
Tampal Banner diatas di entry anda.
Buat satu entry khas mengenai entry ini.
Jangan lupa letak Pilihan kategory
Follow tidak wajib tetapi mesti letak link blog kertas warna merah ni pada entry anda.
sila hantar'comment' link penyertaan anda ya.!
mudah bukan.

 Akak join untuk kategeri "Blog Informasi Terbaik" terbaik ke blog aku nie? InsyaAllah....hehehe...tuah manusia mana kita tahu....
Tarikh Tutup :27.2.2012
SEMOGA BERJAYA.!!
 



♥Like , tweet and g+ peliss ! ♥

Aku nak rak putih nie...

Hai!...mesti korang dah makan kan...aku nak citer sikit pasal deco umah aku yang tak siap-siap lagi....Sebenarnya mendeconya dah tak berusik hehehe....Aku nak cat cik hubby aku tak kasi....katanya tak cantik kalau aku cat.....Pastukan...aku tengok kat wall facebook area Ikea terus aku berkenan dengan rak putih yang lekat kat dinding memang cantik ....kat bawah nie ada gambar rak putih tue..

 Korang nampak tak rak putih bawah tv  dalam gambar nie...cantikkan....Dah lama aku berkenan dengan rak putih tue  tau.....Sekarang nie...aku tengah bodek my hubby....nak ajak my hubby pegi IKEA....My hubby tak kisah sebenarnya kalau ajak ke mana-mana...Cuma my hubby tak tahu IKEA tue kat mana...memang tahu IKEA kat  Damansara....Tapi Damansarakan besar....Kalau nak kesana  kitaorang kena carik tempatnya bukan main pergi jer.......hehehehe....(nak ke tidak laki aku nie ke sana huhuhu) moga2 terbukak pintu hati my hubby  nak carik tempat IKEA tue....
♥Like , tweet and g+ peliss ! ♥

Comelnya Ana Raffali...

Comelkan.....ingat time aku kawin dulu hihihi....aku suka tengok kalau perempuan pakai baju pengantin nie....berseri-seri...Semoga Ana Raffali Bahagia bersama insan pilihan...

Hanya dengan sekali lafaz, juara Anugerah Juara Lagu 25, Ana Raffali sah bergelar isteri kepada Ahmad Aznaim Abdullah (Naim), tepat jam 11.55 pagi tadi, di Masjid Al Hidayah, Taman Melawati. Pasangan dinikahkan oleh bapa Ana Raffali, Mohd Raffali Mohd Nor dengan mas kahwin RM11,214. Dalam majlis itu, Ana menerima tujuh dulang hantaran daripada pihak lelaki dan dibalas dengan sembilan dulang oleh pihak permpuan.

 
 

♥Like , tweet and g+ peliss ! ♥

Vanilla Coklat Popularkan Aiman Hakim Ridza

Korang mesti tergila-gila dengan hero dalam Vanilla Coklat tue.....hihihi  gadis-gadis remaja di luar sana siapakah jejaka idaman mereka sekarang, jangan terkejut jika jawapannya bukan Aaron Aziz. Rata-rata gadis remaja hari ini menggilai Aiman Hakim Ridza, pelakon utama drama Vanilla Coklat yang sedang hangat di TV3 sekarang.
aiman hakim ridza
Sebelum bergelar pelakon, Aiman Hakim Ridza merupakan salah seorang protege program Mentor. Gurunya tak lain tak bukan ialah Rahim Maarof. Mungkin tiada rezeki di bidang nyanyian, Aiman terjun ke bidang lakonan dan terus meletup dengan drama pertamanya, Vanilla Coklat. Lakonan romantik Aiman bersama Izara di dalam tersebut ternyata meruntun jiwa para gadis.
vanilla coklat
Semoga Aiman Hakim Ridza terus maju jaya di dalam apa jua bidang yang diceburi. Sila LIKE Facebook Aiman Hakim Ridza tanda sokongan anda kepadanya. Lagi beberapa keping gambar dengan membaca entri ini sepenuhnya.


♥Like , tweet and g+ peliss ! ♥

Doodle Apit

Hai!...ada tak sesiapa join segmen apit ari tue.....? korang dah dapat ke doodle free tue hihihi....aku dah dapat dah semalam.....Aku lambat up-date kat sini....Sebabnya aku tak tahu nak masukkan doodle kat entry tue camna....Sebabnya apit bagi url jer hihihi Sekarang aku dah tahu....


Nielah doodle aku...Cute tak....Korang yg belum dapat lagi sabar ya.....Yang join segmen apit tue ramai....semuanya nak doodle free dari hasil tangan si apit tue....
♥Like , tweet and g+ peliss ! ♥

Zuriatku...Zuriatmu..

Syifa Waktu Baby...
assalammualaikum......


Rezeki dan anugerah Allah bukan sahaja yang berbentuk emas permata dan wang yang bertimbun tetapi juga anak-anak yang ramai yang baik dan soleh. Bagi pasangan yang tidak diberikan anugerah anak atau zuriat keturunan walaupun sudah lama berkahwin maka mereka perlu bersabar, berusaha dan pasrah terhadap ketentuan Allah ke atas mereka.




Tentu ada hikmah di sebaliknya yang tidak kita ketahui. Pasangan yang tidak dikurniakan zuriat terkadang lebih baik kerana mereka sentiasa bergantung harap kepada Allah, sentiasa berdoa dan merintih rayu kepada Rab al-'Alamin agar dikurniakan zuriat. Rintihan, rayuan dan harapan kepada Allah itulah sebenarnya menjadikan Allah sayang dan kasih kepada mereka.




Janji Allah bahawa sesiapa sahaja yang berdoa, merayu merintih kepada Allah pasti Allah akan menyahut dan mengabulkan permohonannya cuma mungkin dalam keadaan yang dia sendiri tidak mengetahuinya.

Dalam hadis Rasullah S.A.W bersabda :




"Sesiapa yang berdoa mengharapkan sesuatu dari Allah nescaya Allah akan memberinya, sama ada diberikan segera atau disimpan untuk kebaikannya di akhirat atau dihindarkan kejahatan darinya".







Walaupun pasrah terhadap ketentuan Ilahi yang masih belum mengurniakan zuriat keturunan namun ia bukannya halangan untuk berusaha asalkan usaha yang dilakukan tidak melanggar ketetapan syariat.



Wallahualam



♥Like , tweet and g+ peliss ! ♥

Bahagianya Lisa & Yusry

Wah!!...sekarang mesti sibuk pasal hari perkahwinan Yusry & Lisa kan....Tengok lisa pun berseri-seri muka dia....Jom! kita baca gosip terbaru...


 Setelah hampir lebih setahun menyulam cinta dan mengenali hati budi masing-masing, pasangan selebriti Yusry Abd Halim dan Lisa Surihani akhirnya mengambil keputusan memeterai hubungan kasih mereka dengan ikatan yang lebih sempurna.
Pasangan sama cantik dan sama padan ini, telah memilih tarikh 23 Februari 2012, sebagai hari bersejarah untuk mereka melangsungkan majlis pernikahan di Hotel Marriot Putrajaya selepas waktu Maghrib.
Majlis resepsi kedua-dua belah pihak pula akan menyusuli secara serentak pada 26 Februari di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) dalam majlis yang bakal dihadiri ahli keluarga, para tetamu kenamaan, rakan-rakan media dan selebriti tempatan.
Bersempena dengan majlis perkahwinan pasangan selebriti terkenal yang ditunggu-tunggu ini, Astro dengan bangganya membawa sebuah dokumentari eksklusif dalam 2 episod yang akan menjejaki kisah cinta mereka sejak awal perkenalan sehingga berakhir ke jinjang pelamin, hanya di Astro Ria.
Pengurus Kumpulan Saluran Premium Astro, Encik Nizam Sani berkata, “Kami di Astro khususnya Astro Ria amat berbesar hati untuk meraikan majlis perkahwinan aktres jelita Lisa Surihani dan pasangannya Yusri, seorang penyanyi, pelakon, pengarah dan penerbit muzik yang memegang testimonial pelbagai kejayaan dalam industri hiburan tanahair dengan memberikan paparan eksklusif majlis perkahwinan mereka.
Istimewanya dokumentari yang disiapkan khusus bagi meraikan pasangan pengantin ini ialah apabila ia bakal merungkai rahsia sepanjang percintaan mereka yang belum pernah dikongsi dengan mana-mana pihak sebelum ini.”
Di samping kisah romantik mereka, dokumentari ini juga akan memaparkan setiap detik persiapan perkahwinan, upacara akad nikah dan majlis persandingan.
Episod 1 yang akan disiarkan pada 25 Februari, pukul 10 malam akan meneliti profil pengantin lelaki dan perempuan, kisah cinta mereka daripada kaca mata mereka sendiri serta  kenalan dan ahli keluarga, serta persiapan perkahwinan.
Para peminat Yusri dan Lisa semestinya ingin mengetahui secara lebih lanjut tentang detik perkenalan awal mereka berdua. Siapakah yang memulakan langkah pertama dan bagaimanakah reaksi insan-insan yang seharusnya sentiasa rapat dalam kehidupan mereka berdua?
Antara kenalan mereka yang akan ditemubual  dalam dokumentari ini ialah seperti kedua beradik Yusry Norman dan Edry, teman-teman rapat, ibubapa termasuk temubual dari penerbit filem David Teo yang telah menggilap bakat Lisa hingga menjadi seorang bintang serta temu ramah bersama wartawan hiburan dan juga rakan artis seperti Liyana Jasmay & Erra Fazira.
Apakah pula perubahan ketara yang ditunjukkan oleh Yusri dan Lisa, apabila kedua-duanya dilamun cinta? Tahukah peminat bahawa temujanji pertama Yusry ialah bersama ibu Lisa, Puan Siti Amira dan bukan anak gadisnya Lisa? Semuanya akan didedahkan di episod pertama dalam dokumentari ini.
Di Episod 2 pula yang akan disiarkan pada 3 Mac 2012 pada pukul 10 malam, dokumentari ini bersambung di upacara akad nikah, persiapan terakhir majlis persandingan, liputan majlis persandingan dan pengakhiran sesi temubual bersama pengantin lelaki dan perempuan tentang perancangan dan harapan masa depan mereka.
Antara paparan  menarik yang akan dikongsikan bersama penonton ialah tentang konsep perkahwinan Yusry dan Lisa khususnya tema, makna di sebalik warna serta pakaian yang dipilih mereka. Di satu babak juga, Ibu Lisa akan bercerita tentang kerisauannya kerana Lisa dan Yusry sentiasa sibuk dan banyak perkara yang belum siap.
Untuk terus berkongsi kebahagiaan tentang kisah cinta Yusry dan Lisa, jangan ketinggalan untuk menonton kedua-dua episod dokumentari eksklusif ini hanya di Astro Ria saluran 104 pada 25 Februari dan 3 Mac 2012 pada pukul 10 malam.
P/S:Kita sebagai peminat...harapkan yang terbaik buat mereka berdua.....Amin...Cepat2 dapat baby....

♥Like , tweet and g+ peliss ! ♥

Penting Untuk Kaum Lelaki Tahu

entry untuk lelaki ambik tahu....macam kita kaum wanita pun perlu ambik tahu juga...untuk kita jadikan pedoman untuk anak-anak kita....

 P/s: Kalau korang nak baca lebih jelas lagi klik gambar di atas....Aku suka apa yang di kata oleh Ustaz Azhar Idrus nie....
♥Like , tweet and g+ peliss ! ♥

Check-up Syifa...

Hari nie nak bawak syifa pegi klinik..check bulanan....untuk 11 bulan punyer....Risau jugak...takut beratnya turun.....Sekarang nie syifa kurang makan...kalau suap nasi ke mulutnya....dia luah balik pastu kutip balik nasi yg dia luahkan tadi...macam nak main-main...


Gambar di atas tue....gambar syifa baru beberapa hari....sajer aku snap balik....Sekarang Syifa dah nak masuk setahun.....Birthdaynya....4/3/2011...Kakaknya terjauh sikit 11/8/2006

Anak aku yang boy nie..birthdaynya....15/3/2008 tahun depan start nak hantar ke sekolah....
♥Like , tweet and g+ peliss ! ♥

Puding Roti (Aku Copy Dari Blog Fieda)


Ni puding roti yg belum masak..baru nak masukkan dalam oven..

Tengok tu duk dalam oven bukan main lagi dia naik...macam kek pulak..masa ni saya dah tak sabar giler nak keluarkan...

Ok..dah masak ...tp bila keluarkan dari oven dah leper sikit jadinya...

Dah siap potong untuk dimakan...Tapi rasanya saya punya puding ni kurang garing sikit..nanti cubaan kedua kena garingkan lagi barulah lagi best...Ni pun best jugak...

Saya tepek resepi dari blog CIK PUANHADY

BAHAN-BAHAN
4 keping roti
2 biji telur ayam
1 sudu besar butter - cairkan
1/4 cawan gula (equals to 50gram)
235ml susu cair - nak guna fresh milk pon boleh 
1 sudu teh esen vanilla - takde pon takpe 
kismis ikut suka hati 


CARA-CARA
Toast roti ke dalam toaster sehingga garing. Carik-carikkan roti dan masukkan ke dalam acuan.
Tabur sedikit kismis di celah-celah dan di atas roti, kemudian tuang butter yang telah 
dicairkan tadi ke atas roti tersebut.
Pukul telur, susu, gula dan esen vanilla sehingga sebati dan tuang ke dalam acuan yang berisi roti tadi.
Tabur lebihan kismis dan biarkan adunan telur menyerap sebentar ke dalam roti.
Bakar di dalam oven yang telah dipanaskan sehingga keperangan selama 
20-25 minit dengan suhu 180 C.
 
 
P/S:Puding nie bukan aku buat okey....Aku cuma copy paste...senang bila aku nak buat nanti hihihi
♥Like , tweet and g+ peliss ! ♥

Koleksi Gambar Syifa 1

Aku nak simpan kat blog nie...Supaya senang nak tengok balik hehehe....
 Banyak gambarnya...Nantilah aku update lagi....
♥Like , tweet and g+ peliss ! ♥

Segmen : Saya Join, Pasti Dapat Doodle

Nak join klik Banner comel di atas..

Jom! Tengok Syarat-syarat Di bawah..

 
1. Tak Wajib Follow Blog  Si Apit (Nak follow takper)
2. Korang Kena LIKE page kat SINI
3. Buat Entry Bertajuk : Saya Join, Pasti Dapat Doodle
4. Tempekkan banner kat atas dalam ENTRY dan sila backlink Ke blog Apit
5. Dalam entry tue korang bagi detail kat bawah nie
Nama Panggilan Anda : 
URL belog :
Negeri Kelahiran :
Warna Kesukaan :
6. Diwajibkan Tag 3 rakan blogger untuk join
7. Bila Dah Siap, Publish then pastekan link entry td di komen Blog Apit
8. Korang akan dapat doodle kat atas tue beserta detail korang bagi....Best tak...
9. Tarikh tutup bila-bila masa saja..cepat!
10. Sapa saja yang join, pasti dapat doodle nie!

Kat Bawah nie My detail...

Nama Panggilan Anda :  Cik Rose Cute
Negeri Kelahiran : Setiu Terengganu

Warna Kesukaan : Pink


Tag:
fieda,intan, lya

♥Like , tweet and g+ peliss ! ♥

 
This Template Was Made & Design With Love By Cik Rose Cute. All Right Reserved To Me.